Har de senaste veckorna suttit begravd i siffror från de senaste undersökningen av AutoIndex där bilägarna själva tycker till om sitt bilinnehav.
Vi Bilägares undersökning är den största i Sverige i sitt slag. Över 18 000 svenska privatägare har deltagit vilket visar att intresset för bilen, kvalitet, servicetjänster och ekonomi fortfarande är hjärtefrågor, trots den allmänt stigande ointresset i att ställa upp och svara på enkäter.
Det finns belackare som anser att kundnöjdhetsmätningar av det här slaget från ett konsumentperspektiv inte ger speciellt mycket. Kunder i allmänhet ”lyfter” sitt eget märke för att rättfärdiga sina köpbeslut och att resultaten därför blir ointressanta. Som motvikt kan jag konstatera att bilbranschen tänker precis tvärtom.
Varje tillverkare har de kunder de förtjänar och den allra största moroten måste naturligtvis vara att göra sina egna kunder så nöjda som det bara går för att både behålla dessa och att locka till sig nya. Alla biltillverkare och importörer har självfallet sina egna kundnöjdhetsmätningar, men styrkan med AutoIndex är att det här också går att jämföra sig med konkurrenterna.
Nästa vecka går vi ut med totalresultaten av AutoIndex för 15:e året i följd. I det samlade resultatet ingår betygsättning av bilkvalitet, köregenskaper, återförsäljare, verkstäder och synen på lojalitet och referenser till eget märke.
Under året framöver kommer vi att belysa alla dessa faktorer i papperstidningen. Kommer Lexus att vinna igen? Hur står sig Volvo gentemot de tyska premiumkonkurrenterna? Vem ökar, och vem backar mest? Och hur har synen på Volkswagen påverkats som följd av avgasskandalen?
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen