Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Målgång för långtest 2017

29 november 2017
2017 års fem långtestbilar samlade: Volvo V90, Kia Niro, Suzuki Ignis, Peugeot 3008 och VW Tiguan. Vilken av dem fick flest poäng i förarnas omröstning?

Så var det klart! Årets fem långtestbilar har rullat i mål efter ett år på vägarna i ur och skur.
Totalt har nästan 20 000 mil – fem varv runt jorden! – avverkats sedan början av året.
 
Under hela resan har bilarnas egenskaper, fel och andra eventuella brister har nogsamt registrerats. Vi har förstås även hållit full koll på ägarekonomin. Något som är möjligt tack vare att Vi Bilägare – som enda tidning i Sverige – själv äger bilarna i långtestet.
 
Varenda krona som lagts ut på bränsle, däck, olja, tvätt, service och annat är omsorgsfullt bokförda och givetvis finns även den i särklass största bilkostnaden – värdeminskningen – med i den ekonomiska kalkylen.
 
Totalt har årets långteststall dränerat redaktionskassan med nära 800 000 kronor. Mycket pengar, javisst. Men också väl använda slantar om man verkligen vill lära känna bilarna på djupet - och det är den absoluta ambitionen hos Vi Bilägares långtestlag.
 
Som slutkläm på långteståret brukar våra fem testchaufförer rösta fram Årets Långtestbil. Så har skett även i år, men vilken bil som tog hem titeln avslöjar jag inte här. Det får du läsa om i nummer 18 av papperstidningen som kommer ut i mitten av december.
 
Däremot får du gärna komma med en gissning. Vilken bil tror du vann – och hur blev rangordningen för de övriga?
 
De bilar som var med under långteståret är, i bokstavsordning: Kia Niro Hybrid, Peugeot 3008 HDI/120 hk, Suzuki Ignis 1.2 4WD, VW Tiguan 2.0 TDI/190 hk 4Motion och Volvo V90 D3 AWD