Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Mad cars and Englishmen

1 mars 2019
Nästa vecka är det bilsalong i Genève och vi kommer förstås att ha ett team på plats, Tommy Wahlström och Fredrik Diits Vikström närmare bestämt.

En drös nya bilar ska visas, somliga av vardagsart som nya Peugeot 208, Renault Clio och Skoda Kamiq, andra i lyxklass som BMW:s 7-serie som ser ut att ha frontalkolliderat med en bardval. Sportbilar som nya Toyota Supra, Porsche 911 cabriolet och tusen och en andra bilar får Tommy och Fredrik också beta av.

I förhandssnacket har jag med min konstiga bilsmak fastnat för ett par mer udda existenser, sköna bevis på att det i bilbranschen fortfarande finns ”snickarverkstäder” som, trots alla miljoner restriktioner bilindustrin är snärjd i, törs åstadkomma galna skapelser långt utanför mittfåran. De flesta sådanamärken återfinns förstås i England där man av tradition och ohejdad vana gödslar rolig bilkultur och struntar i konsekvenserna.
Lister är en sådan tillverkare, för närvarande mest ”känd” som hårdkokt trimmare av diverse Jaguarmodeller och för att (åtminstone på papperet) då och då bygga en kopia av 1950-talets ruskigt raska racerbil Knobbly. Den fick sitt lustiga namn av att karossen ser ut att vara alldeles full av bulor; karossens aluminium böljar och spänner sig som den värsta muskelknuttes torso. 

Nu ska, enligt förhandsuppgifterna, en modern Knobbly visas och det ser ut som en kul skapelse. Titta bara på teckningen här ovanför, vilken salt sportkärra för den stundande våren! Någon närmare information om åket har jag inte funnit ännu men det kommer väl när täckelset fallit.
På samma tema, fast kanske ännu knasigare, har lilla Ginetta just visat en superbil med formgivning ingen trodde fanns. Ginetta grundades 1958 av de fyra bröderna Walklett och har producerat en hel del roliga ”trackday-bilar”, riktiga racerbilar och en och annan mer normal sportbil under åren, men aldrig tidigare en så kallad superbil.

Vad nykomlingen ska heta vet jag inte just nu, men den har, öh, intressanta linjer och detaljer och – hör och häpna! – en helt egenutvecklad V8 på sex liters volym och 600 hk. Utan turbo! Motorn är placerad där framme fast långt bakom framaxellinjen och växellådan finns i bakvagnen. Enligt fabriken producerar den konstiga karossen 376 kg marktryck i 160 km/tim, en siffra som ryckt ur sitt sammanhang inte säger mig så mycket men låter bra för väggreppet. Tjugo stycken ska byggas under 2020, tolv av dem är redan sålda.

Mera sådant, trevlig helg alla läsare!