Tidigt i somras var långtestlagets VW Polo, som jag kör just nu, inne på verkstad för en återkallningsåtgärd. Orsaken var att det fanns risk för att bälteslåset på vänster sittplats bak oavsiktligt kunde öppnas i vissa körsituationer – med i värsta fall katastrofala konsekvenser som följd.
Bristerna avslöjades när en finsk motortidning körde den lilla VW:n i ett undanmanöverprov med tre vuxna personer i baksätet. I en av testets tre brutala svängar tryckte passageraren på mittplatsen ofrivilligt till låset till det vänstra bakre bältet som då gick upp. Den som satt på vänsterplatsen skulle därmed vara helt oskyddad vid en eventuell olycka eller hård inbromsning.
Volkswagen reagerade snabbt på det inträffade och efter interna tester gick man ut med en varning till ägarna av senaste Polo-modellen att inte använda mittplatsen bak. Samtidigt återkallades bilarna, däribland vårt långtestexemplar, för att få de bristfälliga bälteslåsen åtgärdade.
Därmed borde allt vara frid och fröjd trodde vi. Men av någon anledning lyckades inte VW fixa bälteslåsen på ett säkert sätt i samband med återkallelsen och har därför tvingats gå ut med ytterligare ett varningsbrev med en ny uppmaning om att inte använda mittplatsen bak. Brevet är daterat i början av september och bifogat finns en liten varningsdekal som Polo-ägarna uppmanas klistra fast på en väl synlig plats i bilen i avvaktan på att felet blir slutgiltigt avhjälpt.
Någon fungerande lösning på grundproblemet, det felaktiga bälteslåset, har VW:s säkerhetstekniker dock ännu inte lyckats ta fram och i brevet till ägarna skriver märkets svenske servicechef Hans Lindgren bland annat: ”Vi arbetar intensivt på att skapa en permanent lösning som ska åtgärda felet varaktigt, så att sittplatsen i mitten i baksätet kan användas utan inskränkningar”.
Lite märkligt kan man tycka. Att bygga en hel bil, som dessutom är riktigt trevlig, går bra. Men inte att åtgärda ett enkelt bälteslås...
Något datum för när landets Polo-ägare kan få sina bilar slutgiltigt åtgärdade och börja använda mittplatsen bak finns inte heller.
– Nej, vi har ännu inte fått någon information om när felet ska vara avhjälpt och det blir aktuellt att kalla in bilarna igen, säger Marcus Thomasfolk, informationschef hos VW Sverige. Men vi hoppas förstås att det kan ske så snart som möjligt.
Bra att veta är också att problemet med de bristfälliga bälteslåsen även gäller två Seat-modeller – Ibiza och Arona – som byggs på samma tekniska plattform som Polo. Seat har hanterat frågan på samma sätt som Volkswagen och gått ut med varningsbrev/återkallelser till ägarna.