Det har blivit många mil på sistone. Under senaste månaden har långteststallets Nissan Qashqai varit på långväga åkturer, först till Skottland och sedan till Narvik.
Bilen har fungerat nästan klanderfritt (förutom vissa frågetecken när det gäller luftkonditioneringens svaga effekt) och det har varit fina resor, men på väg mot Narvik blev jag också påmind om en blunder som jag är lite mindre stolt över.
Det var i ett reportage om Sundsvallsbron, tyckt i Vi Bilägare nummer 3/2015, som jag slarvade med fakta. Under ett förvirrat ögonblick drog jag till med att bron skulle innebära att de sista rödljusen längs E4 försvinner.
Aldrig tidigare har jag fått så många samtal och mejl om en artikel och alla ville påtala felet: att E4 inte alls blir rödljusfri av en ny bro över Sundsvallsfjärden.
Givetvis var det bara att pudla (och skriva ihop en rättelse). För även om nya E4 förbi Sundsvall minskar antalet rödljus med tolv finns det fortfarande flera flaskhalsar i Norrland. Till exempel i Härnösand som jag passerade på väg mot Narvik.
När det gäller Härnösand finns planer om att bygga en förbifart väster om staden, som enligt Trafikverket ”präglas av problem vad gäller framkomlighet, miljö och trafiksäkerhet”, men det ser inte ut att bli någon lösning i närtid. Projektet finns helt enkelt inte med i den nationella vägbyggarplanen fram till 2021.
Vi får nog leva med ett och annat rödljus längs E4 ett tag till.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Långt till rödljusfri E4
18 augusti 2015
Rött i Härnösand.
"För även om nya E4 minskar antalet rödljus finns det fortfarande flera flaskhalsar i Norrland."