Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Kopiekvintetten

2 mars 2018
Jag hade tänkt skriva något aktuellt här. Något i stil med varför folk plötsligt kör så mycket mer riskabelt ju sämre omständigheterna blir. Veckans snösmocka bar syn för sägen, olyckorna stod som spön i snödrivorna. I det snorhala nollsiktvädret blev jag på motorvägen omkörd hur många gånger som helst och upphunnen av folk som parkerade sin bil i min långtest-Insignias bakre stötfångare och sedan låg kvar där. Somliga av er hamnade förmodligen i statistiken till slut.

Nå, det hade blivit för tråkigt att gnöla på det viset. Det är ju snart helg, fram med lite roligare grejer vet jag!

Låt oss därför titta på fem bilmodeller som föddes i små omständigheter men som drömde stort. Fem som försökte så gott de kunde.
Vi värmer upp med japanska Mitsuoka. Märket är inte alldeles okänt numera, det är bekant för bilar som utgår från masstillverkad teknik men som fått retroinspirerade karosser för att se ut som – ja, någonting annat. Mitsuoka Viewt passerade i många bilmedier för något decennium sedan. Det är en Nissan Micra som ser ut som en miniatyr av 1960-talets Jaguar MkII. Den är kul. Senaste tillskottet heter Himiko och försöker se ut som en Morgan Aero Eight. Den utgår från en Mazda Miata och är lika kulful som förebilden.
Raskt över till Brasilien och menig 828 Dacon. Du ser sambandet, skapelsen ser ut som en Porsche 928 i bonsaiformat. Tekniken kommer från Volkswagen och motorn är, förstås, placerad där bak som på vilken gammal Porsche som helst. Det enda som saknas är den tyska förebildens säregna uppfällbara strålkastare, annars är illusionen total – fast i halvskala.
Tyvärr är min polska inte vad den varit men linjeföringen på 1975 års studie Polski Fiat 1100 Coupé är allt bra lik den på 1976 års Lotus Esprit. Polen-Fiaten ritades, om jag förstått det rätt, av en herre vid namn Zbigniew Wattson, medan Esprit förstås kommer från Giugiaro. Jag har inte sagt ett ord om kopia men nog är det ett märkligt par?!
Vi sparar den märkligaste till sist. Vem har inte önskat sig en Ferrari F40 men insett det futila i det? Med Yamaha Ami finns lösningen på problemet! Maken till raring med ambitioner har väl världen aldrig skådat? Ami är en så kallad Kei car och har av japanska skatteskäl alltså en liten 660-kubiksmotor. Den producerar 42 hk i normalversion och hela 55 i Stradaleutförande. Till skillnad från Ferrari F40, som har mittmotor och bakhjulsdrift och några hästar till (478 närmare bestämt), har den på en Daihatsumodell baserade Yamaha Ami frontmotor och framhjulsdrift.

Men medan F40 bara har tre avgasrör kan Ami på beställning utrustas med fyra, så stick inte upp!

Trevlig helg!