Med risk för att blottgöra min historielöshet vill jag påstå att vi just nu lever i en väldigt speciell tid. Jag kan inte dra mig till minnes att det har hänt tidigare i världshistorien. Jag pratar förstås om det som jag antar är det stora samtalsämnet på alla arbetsplatser, i alla hissar och vid alla kaffeautomater.
Det finns två vitt skilda bilar från två vitt skilda märken, med exakt samma modellnamn! Jag syftar på Ateca och det kan hända att det är en smula överdrivet att påstå att de två Atecor som finns på marknaden är två helt olika bilar, men det är så de marknadsförs. När hände det senast i bilhistorien?
Det finns två vitt skilda bilar från två vitt skilda märken, med exakt samma modellnamn! Jag syftar på Ateca och det kan hända att det är en smula överdrivet att påstå att de två Atecor som finns på marknaden är två helt olika bilar, men det är så de marknadsförs. När hände det senast i bilhistorien?
Om man säger till någon att man har köpt en bil med modellnamn X brukar det vara självklart vilken bil det är och vilket märke det är. Så inte i fallet Ateca. Att säga att man har köpt en Ateca kan innebära två saker. Antingen har man köpt en Seat Ateca med 115 hästkrafter och ett grundpris på 219 900 kronor, eller så har man köpt en Cupra Ateca med 300 hästkrafter och 409 900 kronor på prislappen. En viss skillnad.
Volkswagen-koncernens beslut att knoppa av Cupra från Seat och göra det till ett eget varumärke är för mig en gåta. Har inte Seat haft nog svårt att hävda sin plats i den kannibalistiska familjebildningen? Medan Volkswagenmärket har sagts stå för något slags premium på en nivå under Audi och Skoda framhållits som det förnuftiga och ekonomiska valet har det sagts att Seat ska stå för sportigheten och ungdomligheten i koncernen. Numera får vi anta att det är Cupra som tar över den rollen. Vad blir över för Seat? Kanske blir det på sikt ett renodlat elbilsmärke.
På Cupras nykodade svenska hemsida går det för övrigt att hitta ytterligare en juvel i modellnamnssammanhang. Utöver modellen Ateca finns en bil som heter Leon Cupra R ST Limited Edition. På registreringsbeviset borde den alltså heta Cupra Leon Cupra R ST Limited Edition.
För oss som arbetar med att skriva om bilar kan modellnamn ställa till det. Värst är Mazda som envisas med att döpa sina modeller till Mazda2, Mazda3 och så vidare. Observera att det inte ska vara något mellanrum mellan Mazda och siffran. Hos Transportstyrelsen heter bilarna därför Mazda Mazda2 och Mazda Mazda3. Samma fenomen förekommer hos Mini som har sin Mini.
Kommer du på några andra tillkrånglade modellnamnsföreteelser?
På Cupras nykodade svenska hemsida går det för övrigt att hitta ytterligare en juvel i modellnamnssammanhang. Utöver modellen Ateca finns en bil som heter Leon Cupra R ST Limited Edition. På registreringsbeviset borde den alltså heta Cupra Leon Cupra R ST Limited Edition.
För oss som arbetar med att skriva om bilar kan modellnamn ställa till det. Värst är Mazda som envisas med att döpa sina modeller till Mazda2, Mazda3 och så vidare. Observera att det inte ska vara något mellanrum mellan Mazda och siffran. Hos Transportstyrelsen heter bilarna därför Mazda Mazda2 och Mazda Mazda3. Samma fenomen förekommer hos Mini som har sin Mini.
Kommer du på några andra tillkrånglade modellnamnsföreteelser?