Volvo C30 2008.
"Jag såg en raritet häromdagen men hann aldrig få upp kameran: en Volvo C30 med karossdekor som en zebra."
Jag såg en raritet häromdagen men hann aldrig få upp kameran: en Volvo C30 med karossdekor som en zebra.
Kommer du ihåg? Det var för drygt tio år sedan Volvo tillsammans med ett folieringsföretag erbjöd 20 olika karossdekorationer som tejpades på den färdiga bilen. Det fanns regnbågsmönster, fuskträdekor på sidorna, fjärilar, pepitarutor och allt möjligt kul, allt till det facila priset av 18 750 kronor extra, monterat och klart.
Kommer du ihåg? Det var för drygt tio år sedan Volvo tillsammans med ett folieringsföretag erbjöd 20 olika karossdekorationer som tejpades på den färdiga bilen. Det fanns regnbågsmönster, fuskträdekor på sidorna, fjärilar, pepitarutor och allt möjligt kul, allt till det facila priset av 18 750 kronor extra, monterat och klart.
Under åren har jag skådat ytterst få C30 utrustade på detta sätt och när jag frågar Volvo hur många exemplar de egentligen försåg med extratejp finns inget svar. Det var mer ett sätt att skapa uppmärksamhet än att slå försäljningsrekord. Men kul – det var det!
Exakt när möjligheterna att personifiera sin nya bil uppstod är lite oklart. Åren 1955-56 kunde man till exempel beställa en Dodge ”La Femme”, som var speciellt avsedd för kvinnor. Rosa lackering förstås och en del typiska ”kvinnoattribut”, som handväska med speciell hållare på passagerarstolens ryggstöd och kassett för näsdukar (givetvis).
Exakt när möjligheterna att personifiera sin nya bil uppstod är lite oklart. Åren 1955-56 kunde man till exempel beställa en Dodge ”La Femme”, som var speciellt avsedd för kvinnor. Rosa lackering förstås och en del typiska ”kvinnoattribut”, som handväska med speciell hållare på passagerarstolens ryggstöd och kassett för näsdukar (givetvis).
AMC byggde 1969 en serie fräsiga Javelin kallade ”Big Bad” i kulörerna orange, skrikgrön och intensivblå. VW:s olika typ 1-versioner Jeans och Big minns man gärna, liksom Opels rader av specialare av mer eller mindre konstfull art: Kadett Sunrise, Ascona Cup, Rekord Holiday …
Opels lillbil Adam är ett modernt exempel på hur kunden kan välja och vraka bland mängder av påtejpade dekorationer, men få tycks våga gå loss på det. I Sverige är ju modellen en raritet, i Tyskland är den desto vanligare men jag har hittills aldrig sett någon med det dekalkit som för några tusen klär bilen i samma ”livery” som den legendariska rallybilen Ascona 400. Det vore något!
DS, alltså Citroëns statusmärke, erbjöd lilla DS3 med olika mönster på taket, en kul idé som fanns redan på vinyltaket till 1960-talets Chryslerbilar. Där färgades vinyldraperierna i orm- och ödlemönster, samt i den sorts psykedeliska drömvävar som endast intag av starka rökelser kan ha frammanat i formgivarnas hjärnor.
Skönt galna idéer, synd att vi blivit sådana tråkmånsar i bilfärgerna numera! Trevlig helg, alla läsare!
*Rubriken anspelar förstås på Povel Ramels roliga visa om bekymren med 80-årspresent till svärmor. Den kan du lyssna på här: https://www.youtube.com/watch?v=r9qzt4DQp6M
Skönt galna idéer, synd att vi blivit sådana tråkmånsar i bilfärgerna numera! Trevlig helg, alla läsare!
*Rubriken anspelar förstås på Povel Ramels roliga visa om bekymren med 80-årspresent till svärmor. Den kan du lyssna på här: https://www.youtube.com/watch?v=r9qzt4DQp6M