Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Knattar med mindre komfort

24 september 2018
Högra bilden: Att fläka ut sig i baksätet i lyxutrustad Mercedes S-klass för nästan två miljoner hör till det mest bekväma man kan göra i en bil. Vänstra bilden: Toyota Aygos aktersoffa är betydligt trängre och mer spartansk och dessutom är det knöligt att komma in genom bakdörren.
Det är skillnad på baksäten och baksäten. I somras testade vi lyxlimousiner i miljonklassen med akterfåtöljer som är behagligare än den skönaste länstol. Och inte nog med det. Salongerna därbak var dessutom laddade med allt av vad man kan önska sig – och lite till – av mer eller mindre nödvändiga bekvämligheter. 

I vårt senaste test var det inte riktigt lika mysigt att knöla sig in genom de trånga bakdörrarna. Förklaring: den här gången var det tre minibilar som stod på startlinjen. Närmare bestämt Kia Picanto, Toyota Aygo och Volkswagen Up. Raka motsatsen till lyxvagnarna, med andra ord. 

Men knattebilarna har förstås andra förtjänster än baksäteskomfort, inte minst på det ekonomiska planet. Man får nästan 14 (!) Toyota Aygo för ett enda exemplar av den Mercedes Benz S-klass vi hade med i lyxbilstestet. Det räcker för att förse hela släkten med bilar, även om denna är mångtalig.

Fast det var givetvis inte för att jämföra Aygo och S- klass vi gjorde minibilstestet. Det vi ville ha svar på är vilken av de tre småttingarna som ger mest för pengarna och vilken som fungerar bäst i ett lite bredare perspektiv. Kort sagt, vilken av dem är mest ”riktig bil” – Picanto, Aygo eller Up?

Svaret ges dock inte här utan i nummer 14 av tidningen, som kommer ut nästa vecka (prenumeranter får den redan denna vecka). Så håll till godo, alla småbilsälskare!

Test av tre små knattar i Vi Bilägare nummer 14/2018, i butik den 2 oktober.