Givetvis innebär laddtiden begränsningar. Det säger sig självt att resor som är längre än elbilens räckvidd blir närmast omöjliga om det tar en hel arbetsdag att ladda.
Men det finns en lösning och den heter snabbladdare.
Än så länge är de inte så många, men på några platser runt om i landet finns laddstolpar som fyller batteriet till 80 procent på ungefär 20 minuter. Stolparna är gratis att använda (frågan är hur länge?) och laddningen håller hög fart.
Men det finns ett men. Snabbladdarna måste ju fungera!
Under de senaste veckorna har Vi Bilägare stannat för att snabbtanka vid fyra av elbolaget Fortums laddstationer. Två har inte varit igång.
Snabbladdaren på Valhallavägen i Stockholm är en av dem. Sedan mitten av juli har en lapp med texten ”Tillfälligt ur funktion” suttit fastklistrad på stolpen.
I morse ringde jag Fortums kundtjänst.
– Den kommer att åtgärdas, men jag har ingen tidsplan, svarade telefonisten och levererade en förklaring till varför reparationen dröjt en månad:
– Ibland behöver vi nya delar och de tillverkas i andra länder och ibland behöver vi också servicetekniker från andra länder. Så det kan ta lite tid.
Det är synd. Tanken med snabbladdare är ju alldeles förträfflig, men som situationen ser ut i dag kan elbilsförare inte riktigt lita på de kvicka laddstationerna.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Kan man lita på snabbladdarna?
12 augusti 2014
Ur funktion – sedan över en månad!
Att tanka en elbil via ett vanligt vägguttag tar sin lilla tid. Till exempel behöver batteriet i Vi Bilägares BMW i3 åtta timmar för att laddas fullt med hushållsel.