Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Jag – och Ogier

2 november 2017

Är äntligen tillbaka efter en långtidssjukskrivning där det mellan varven blivit mycket TV-tittande från sjuksängen. SVT:s förnämliga produktion av rally-VM missar jag aldrig.



I söndags säkrade Sébastien Ogier sin femte raka VM-titel och är därmed nu rallyhistoriens näst mest framgångsrika förare. Landsmannen Sébastien Loebs svit på nio titlar är kanske trots allt möjligt att bräcka..?



Jag träffade och intervjuade Ogier för första gången i februari 2012 då han körde en Super 2000-klassad Skoda Fabia i Svenska rallyt och slutade på elfte plats. Då hade han inte många journalister hängande efter sig. Faktum var att jag och Vi Bilägares förre redaktionschef Håkan Bäcklund blev helt ensamma med den blivande världsmästaren.



Redan då utstrålade Sébastien Ogier stor självsäkerhet. Han visste att det stod en mästarbil och väntade på honom runt hörnet ­– VW Polo R WRC. Resten är historia, det blev fyra VM-titlar på raken innan Volkswagen plötsligt lade ned rallysatsningen.



Den titel som Ogier körde till sig i söndags är utan tvekan den mest överraskande. Hos Volkswagen var allt serverat på guldfat. Med nya bilar och nytt reglemente valde Ogier att skriva kontrakt med Ford, inte ens klassat som ett fabriksteam, och som inte haft en individuell världsmästare sedan 1981 (Ari Vatanen). Fransmannen visade på nytt mästarklass och M-Sports stallchef Malcolm Wilson visste inte till sig av glädje. Mästaren själv rördes också till tårar.



Personligen har jag inget emot att Ogier fortsätter att vinna, om det blir i Ford eller i Citroën spelar liksom ingen roll. Den bok som jag och fotograf Tony Welam gav ut 2014 är fortfarande komplett – porträtten av rallyhistoriens samtliga världsmästare.