I tisdags skulle vi få provköra bland andra Nissan Juke-R 2.0. Den är ett monster till bil med 600 hästar under huven.
Men när det var dags för provkörning på en flygplats utanför Megeve i Frankrike, hade bilstackaren fått vad den tålde och började lukta bränt. Den parkerades i en hangar. Och där blev den kvar.
Juke-R var från början tänkt att bara vara en konceptbil, mest för att visa vad man faktiskt kan göra med en så kallad cross-over. Och då skulle den förstås vara värre än allt annat.
Så vad gjorde Nissan? Jo, man stuvade ner motorn som sitter i GT-R också i en ”något” modifierad Juke-kaross. 3,8 liter och 545 hästkrafter gav en acceleration på 3 sekunder från 0 till 100 km/tim och en toppfart på 270 km/tim. Bilen presenterade 2012 i Dubai.
Juke R blev så omskriven att man beslutade sig för att upprepa succen inför femårsjubileet av bilmodellen Juke.
Juke-R 2.0 dök därför upp på Goodwood Festival of Speed tidigare i år, men nu som en produktionsbil och med 600 kusar och hela GT-R:s drivlina nerpressad under karossen.
Det var den bilen som Nissan hade tänkt sätta i händerna på ivriga motorjournalister, men som krasst uttryckt – sket sig. Vad vi däremot provkörde under detta event är Nissan X-trail som nu kompletterats med en bensinmotor och framhjulsdrivning. Den är nog trots allt mer intressant för gemene man! Produktionsversionen av JukeR- 2.0 ska nämligen bara tillverkas i sjutton ex!
Nissan ger sig inte. Provkörning av Juke-R 2.0 utlovas senare i Stockholm. Men vi bjuder redan nu på en fabriksförares framfart med hästkraftsstinna Juke.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Inställd körning
25 september 2015
Nissan Juke R 2.0 drabbades av ett illaluktande missöde.