Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Hyrbilstrubbel i Italien

25 juni 2014
Fiat Punto, bilen som inte ville bli uthyrd.
Ibland blir det inte riktigt som man tänkt. Så var det för mig häromveckan, då jag var på semester i italienska Toscana.

För att jag och min kära hustru skulle hinna se oss om ordentligt hade jag hyrt bil under de två veckor vi skulle tillbringa i det vackra landskapet. Jag valde att använda Holiday Autos och betalade bilen över nätet ett par veckor innan resan skulle ske. Jag kryssade också i alla nödvändiga försäkringar och tog dessutom en extra självriskeliminering som fördyrade bilhyran med en knapp tusenlapp.

 

Problemet uppstod när jag skulle hämta ut bilen, en Fiat Punto, på flygplatsen i Pisa. Då dög plötsligt inte de försäkringar jag redan tagit, utan uthyraren ville pracka på mig en försäkring för ytterligare 250 euro.

 

Jag argumenterade
emot en stund, men det var sent på kvällen och vi hade ganska långt kvar att åka till det slutliga resmålet. Så jag bestämde mig för att ta den dyra extraförsäkringen, eftersom det verkade vara enda sättet att överhuvudtaget få ut bilen.

 

Jag lämnade fram mitt Visa-kort (där det fanns drygt 30 000 kronor) för att betala. Men se det gick inte! Uthyraren krävde ett kreditkort och mitt var bara ett betalkort. Jag försökte då med hustruns kreditkort, men fick åter nej av den omedgörliga kvinnan bakom hyrbilsdisken.

 

– Bilen står i ditt namn och då måste också kreditkortet vara utfärdat på dig, hävdade hon bestämt.

 

Jag försökte även med kontanter, men det ville hon heller inte ha. Vad gör man i det läget? Det är sen måndagskväll i Pisa, 15 mil kvar till den hyrda semesterlägenheten och man får inte ut sin förskottsbetalda hyrbil.

 

Räddningen blev ett samtal till chefredaktör Niklas Carle. Han var som tur är inte alls lika omedgörlig som kvinnan bakom hyrbilsdisken, utan gav mig klartecken att använda tjänstekortet för att få ut hyrbilen. Tack var den vänliga gesten kunde vår efterlängtade Italien-semester äntligen börja. Men, det ska erkännas, det tog ett tag innan irritationen över hyrbilsföretagets osmidiga beteende lade sig och den riktiga ledighetskänslan infann sig.  

 

Nu är vi på hemmaplan igen och nu återstår bara att betala tillbaks de lånade pengarna från tjänstekortet. Sedan tar jag nog ett samtal med Holiday Autos…