Långtestbil nr 156 är därför ett litet glädjeämne. Vår Toyota Auris Sportstourer har under den senaste perioden stadigt dragit allt mindre.
För närvarande säger färddatorn 3,8 l/100 km, vilket är ytterst nära den deklarerade förbrukningen, 3,7 l/100 km, i blandad körning. När vi kollar antal liter kontra körsträcka får vi en verklig förbrukning av 4,0 l/100 km – vilket jag nog tycker är riktigt hyfsat. Jag körde 91 mil på 36,5 l senast.
Nu påverkas förbrukningen förstås av den ovanligt generösa yttertemperaturen och att jag nog kör som en smålänning, om uttrycket ursäktas. Jag försöker verkligen köra snålt genom jämn hastighet och att låta systemet jobba så effektiv som möjligt. Det betyder inte att jag är någon vägsnigel. Jo, en och annan är uppenbarligen särskilt irriterade över att jag håller benhårt på 30 och 50. Å andra sidan håller jag också 70 och 90 km/tim där det är tillåtet, vilket inte alla gör. Ibland kommer jag ifatt bilar som legat som frimärken i baken där det är 50 och hastat om så fort tillfälle ges. Jämn fart är bra för förbrukningen. Och på motorväg är det farthållaren som får göra jobbet.
Att disciplinera körning efter korrekt hastighet och förbrukning innebär förstås ett annat tänk. Men det är ganska kul att ägna sig åt det också – i varje fall när man får belöningen vid nästa tankning! Men det gäller förstås att trampa mjukt på gaspedalen och hålla igen på hastigheten. Luftmotståndet suger bränsle! Toyotas färddator i hybriderna är en god och inspirerande hjälp.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Hybrid inspirerar - till snålkörning!
1 augusti 2014
Toyota Auris Touring Sports är först i klassen som hybrid. Systemet kan spara bränsle för den som tänker förbrukning.
Vi brukar med fasa rapportera om vad bilar egentligen drar kontra den uppgivna förbrukningen enligt deklarationen. Och under senare år har den verkliga förbrukningen skenat uppåt trots allt lägre deklarerad förbrukning.