Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Hur långt törs kopierarna gå?

15 november 2016

En god vän och kollega tipsade om en läsvärd artikel i klassiska amerikanska motormagasinet Road & Track. Artikeln handlade om hur bilvärldens varumärken allt mer vattnas ur, ungefär som skett med namnen på vitvaror i hemmet. Bakom något olika ytor finns samma teknik, producerad av samma gigantiska bakgrundsaktörer. Sedan blir det design, marknadsföring och marknadspositionering som avgör hur mycket man säljer, vilka märken som får status och hur lönsamt företaget kan bli. Att anspela på arv och ”värdegrunder” ingår också. Det finns också en rädsla för att särskilja sig och ett konstant sneglande på vad andra gör, i betydlig större utsträckning än tidigare.

Att kopiera själva skalen har som bekant länge varit en favoritsyssla i Kina, till många västerländska och i synnerhet europeiska ”premiummärkens” (förståeliga) förtret.
”Här har vi för dyra pengar tagit fram skal som ska skilja ut vårt märke i floden av likartad teknik och så kommer kineserna och snor rakt av”, ungefär.

Nu har självaste Porsche hamnat i skottgluggen, ser jag på den kinesiska bilsajten www.carnewschina.com. Den ger svindlande perspektiv på Kinas bilmarknad, en marknad som innehåller långt fler märken och modeller än många här i Sverige kan föreställa sig. Det finns hundratals okända tillverkare att hålla reda på, precis som det fanns i USA på 1920-talet. Antalet nya och närmast identiska modeller som sprutar ut varje vecka är baxnande.

Zotye heter ett som råkat i blåsväder för sina skamlösa kopieringar av Audi Q3 och Q5 och av Volkswagen Tiguan. Man gjorde också en kopia av det som blev Volkswagen Atlas (för USA) redan innan den modellen fanns.

Nu har alltså man kopierat Porsche Macan. Bilderna här är skärmdumpar från www.carnewschina.com och visar hur extremt man gått till väga. Det handlar om mikroskopiska skillnader. Till och med inredningen, med Macans typiska mittkonsol och dess rader av knappar, har kopierats rakt av, liksom panelen uppe vid innerspegeln.

Motoralternativen är betydligt klenare än Porsches, ca 150 hk finns under huven. Zotye stämdes av VW-koncernen för sina tidigare plagiat och räknar nog kallt med att bli stämda även denna gång – men är beredda att ta risken eftersom man vunnit målen hittills. De tidigare klonerna har sålt som smör och det kommer Zotye SR9, som kopian heter, säkert också att göra. Den kostar nämligen bara en femtedel av vad en Macan kostar.

Artikeln i Road & Track kan du läsa här: http://www.roadandtrack.com/car-culture/a31489/build-the-brand-burn-the-brand/