Felmeddelandet ”Rattlåset behöver service” har gäckat oss under flera års tid. Det började med vår långtestbil Saab 9-5 2,0 Turbo4 där vi i tid och otid blev stående. Meddelandet i sig låter inte så allvarligt, men sanningen var att bilen vid flera tillfällen blev helt omöjlig att starta.
Efter rader av verkstadsbesök och omprogrammeringar, den senaste gällande hela startfunktionen, blev det så småningom ordning på Saaben – vad vi vet, eftersom vi inte längre har den i vår ägo.
För en tid sedan upprepades historien, nu med GM-syskonet Opel Ampera. Samma felmeddelande och samma konsekvens – vi kom inte ur fläcken! Skillnaden nu var att motorn trots allt startade och att ratten tog styrning, men det var helt omöjligt att lägga i drive- eller backläget.
Vi har nyligen skrivit flera långtestrapporter om Amperan i papperstidningen och det var en anledning till att en av våra läsare hörde av sig med ett intressant tips. Han är själv ägare av en Saab 9-5 årsmodell -11 och har lärt sig att leva med felmeddelandena som poppar upp ett par tre gånger varje år. Vid dessa akuta lägen undviker han att trampa på bromsen, håller i stället startknappen intryckt 50–60 sekunder, går på med bromsen – och simsalabim, bilen blir körbar igen. Det har funkat varje gång de senaste fyra åren.
Vår Ampera har nyligen varit inne på en omprogrammering, och nu vet vi vad vi först måste pröva när vi blir stående härnäst.
Diskutera: Har du lyckats överlista någon teknisk bugg i bilen?