Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Högspänning i Årets Bil

4 mars 2019
Vi Bilägares Tommy Wahlström, medlem av Årets Bil-juryn var på plats när Jaguar I-Pace utsågs till Car of the Year 2019.
Wow! 

Efter en rysligt spännande omröstning blev det tillslut Jaguars elektriska premiumsuv I-Pace som avgick med segern i Årets Bil 2019. Jaguar fick samma slutpoäng som tvåan Alpine men vann på att fler av juryns medlemmar hade valt I-Pace som sitt förstahandsval än den franska lilla sportbilen A110. 

Att en elbil vinner världens mest prestigefyllda bilpris är en tydlig signal om att Europas motorjournalister tar frågan om trafikens miljöpåverkan på allvar.

Men I-Pace är inte den första elbilen att utses till Årets Bil. Redan 2011 fick Nissan utmärkelsen för den första generationen av elbilen Leaf. Förmodligen var det en ännu viktigare markering då, för åtta år sedan. Leaf kom att bli en global försäljningsframgång med över 380 000 sålda exemplar och en av de elbilar som på allvar visade att det här med eldrift för folket nu är en realitet. 

Jag har svårt att tänka mig att Jaguar I-Pace kommer att få samma historiska betydelse även om det för all del är ett intressant val. Själv hade jag I-Pace på en tredjeplats på min röstsedel. Först satte jag Citroëns rymliga, härligt gungande familjesuv C5 Aircross och därefter prisvärda Kia Ceed. Bägge dessa modeller kommer i diverse elektrifierade varianter under året och Citroëns dieselmotor går dessutom att köra på det förnybara bränslet HVO.

Här kan du se hur jag röstade. Valde jag rätt? Hur hade du fördelat dina poäng? 
(Varje jurymedlem har 25 poäng som ska fördelas på minst 5 av de 7 bilarna i finalen. Högsta poäng som kan delas ut är 10 och det måste finnas en klar vinnare, alltså inga delade förstaplatser. )
8 poäng Citroën C5 Aircross

Det är lätt att trivas i nya C5 Aircross. Låg ljudnivå, hög fjädringskomfort och väldigt smidiga drivlinor. Fina utrymmen, många säkerhetsfunktioner och flera miljöalternativ. Dessutom lite lagom Citroën-knasig! 
5 poäng Kia Ceed

I grundutförande ger Ceed väldigt mycket bil för pengarna. Erbjuds i flera intressanta karossvarianter och fler är på gång. Kommer som laddhybrid och även i helt elektriskt utförande med drivlinan från e-Niro och Kona EV.  
4 poäng Jaguar I-Pace

Elektrisk premium suv som på många sätt kan konkurrera direkt med motsvarande fossilt drivna klasskamrater. Fina prestanda, intressant teknik och design. Det finns dock en del rapporter om att Jaguar har problem med kvaliteten och en hel del bilar verkar drabbas av driftstörningar. Det kostade Jaguar några poäng i min sammanställning.  
3 poäng Peugeot 508

508 handlar främst om attraktiv design och visst är den snygg! Laddhybrid kommer i höst och dieselversionerna är godkända för HVO. Med utrymmet är det sämre ställt, såväl för passagerare som för bagage. 
2 poäng Ford Focus

Ford Focus är en rymlig familjebil som fokuserat på körglädje så hårt att man kanske till och med glömt bord det där med komfort ibland. Jag saknar också någon form av miljöinitiativ hos Ford. En mildhybrid är på gång men ännu har bara motorer för fossilt bränsle aviserats. 
2 poäng Mercedes A-klass

A-klass erbjuder hög komfort i litet format med en väl saltad nota. Jag gillar det nya infotainmentsystemet MBUX och ogillar den totala bristen på miljöalternativ. 
1 poäng Alpine A110

Underbar att köra och en fantastisk leksak för den som har råd men Alpine har för smalt användningsområde och för få egentliga nyheter för att jag skulle vilja se den som Årets Bil. Tänk bara om Alpine också kommit i en elektrisk version i stil med Tesla Roadster?