Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Helt eldrivet – långt ifrån praktiskt

4 december 2014
Tre elbilar och en skeptisk motorjournalist på samma bild. Kia Soul, Renault Zoe, VW Golf och bloggförfattare Schultz.
"De går inte ens att testa som vanliga bilar. Visserligen tar man sig i bästa fall till testbanan. Men sedan räcker inte strömmen till för att komma därifrån.."

Var precis nere i redaktionsgaraget och hittade tre elbilar på laddning; en Kia Soul, en Renault Zoe och en VW Golf.

 

Det är dock inte jag som är utsedd att köra testet med bilarna. Uppdraget ligger i stället på kollega Calle Carlquist och resultatet av jämförelsen kan du läsa om i första numret av papperstidningen nästa år.   

 

Men jag kan ändå inte undgå att reflektera lite kring elbilarnas vara eller icke vara. Själv gillar jag dem inte, hur mysigt det än kan vara att för en stund ljudlöst och utsläppsfritt (åtminstone lokalt) fräsa omkring med dem.

 

Det jag i mitt stilla sinne undrar
över är: vad ska man egentligen ha dem till? De fungerar ju bara för den som kör en begränsad sträcka varje dag.

 

Hur tar jag mig till sommarstugan? Hur gör jag på semestern? Hur gör jag om jag råkar köra lite för långt och får slut på el?

 

I de två förstnämnda fallen är det bara att glömma elbilen. Då får man hyra något annat. I det sistnämnda fallet finns bara ett alternativ, att ringa på en bärgare. Det går ju inte att ta med sig en dunk och gå till närmaste mack och hämta lite el, eller få hjälp av någon vänlig medbilist.

 

Dessutom är Sverige för närvarande
inget bra land för elbilar.  Infrastrukturen är alldeles för dåligt uppbyggd. Det är inte lätt att hitta en laddstolpe – och om man gör det är det inte alls säkert att den fungerar. Och om den fungerar är det inte helt säkert att din kontakt fungerar i den, eftersom det finns flera olika system för laddningen.

 

Tänk om det var så på bensinstationerna.
På vissa kunde du bara tanka Mercedes, på andra bara Audi och på nästa bara Volvo. Skulle du acceptera det? Tror inte det! Men för elbilsföraren är det verklighet.

 

Nej, renodlade elbilar är inte mycket att ha, enligt min åsikt. Dyra, svårladdade och med ångestframkallande korta räckvidder.

 

De går inte ens att testa som vanliga bilar. Visserligen tar man sig i bästa fall till testbanan i Lunda några mil utanför Uppsala. Men sedan räcker inte strömmen till för att komma därifrån.

  

Nej, tacka vet jag laddhybrider, eller elbilar med räckviddsförlängare. Då kan man åka var man vill – och hem igen…

 

Diskutera: Vilken elbil av de tre nämnda skulle du kunna tänka dig?