Volkswagen kan mitt i all bedrövelse ”glädja sig” åt att de inte är inblandade i Takata-härvan, utbyte av komponenter till krockkuddar för totalt 70 miljoner bilar.
Återkallelserna duggar tätt och påfrestningarna på verkstäderna ökar. Det gör att servicetiderna flyttas fram. Allt eftersom har berörda ägare med felaktiga Takata-krockkuddar fått brev om återkallelser. Arbetet har redan påbörjats och det märks mest hos Toyota, 50 500 fordon i Sverige har eller ska återkallas. Ägare av Honda, 30 000 bilar, BMW, 18 000, Nissan, 8 000 och Mazda, drygt 2 000 bilar, drabbas också.
För Volkswagen-koncernen och avgasskandalen handlar det om att 224 746 svensksålda bilar ska återkallas. Den tekniska lösningen måste presenteras och godkännas av myndigheterna innan Volkswagen kan börja hantera turordningen rent praktiskt.
Tidsåtgången för att åtgärda felet och tillgången på servicetekniker och verkstäder blir helt avgörande. Mycket talar för att Volkswagen måste hyra in servicetekniker. Risken är uppenbar att övriga bilägare, utan utpekade dieselmotorer, får finna sig i fullbokade verkstäder för lång tid framåt.
En tidigare statsman pratade om att vi i dessa dagar måste visa tålamod, och det är också vad bilägarna framöver får räkna med.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen