Däck beskrivs skämtsamt som något runt och svart. Någon större skillnad ser man inte på dem, förutom mönstret. När man skär dem i behändiga tårtbitar ser man vissa skillnader i hur däcket är uppbyggt.
Lättast att se är exempelvis skillnaden i material, hur tjock slitbanan är och hur apex är konstruerad. Men man kan faktiskt ibland också se att de förstärkande ståltrådarna kan vara olika tjocka eller olika väl samlade.
Antagligen måste man vara lite av en nörd för att sätta sig ner och kolla på gummibitar från olika däck. Och det är heller inte lätt att veta hur de skillnader man ser påverkar köregenskaperna. Vissa samband upptäcker vi mellan noteringarna från körtesterna och däckkonstruktionerna. Slitbanans material kan vi däremot analysera annat än genom att mäta hårdhet, kolla form, sajpningar och mönstrets utseende.
Genom att vrida och böja på vissa ställen känns att olika material eller olika tjockt material påverkar stabiliteten, eller var i sidan däcket är mjukast/hårdast.
Nåja, vi får nog i huvudsak hålla oss till att analysera våra körtester. Det är i slutänden resultatet av hur däcket är byggt! Och det är trots allt enklare.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Gummibitar för nördar
14 oktober 2014Den här högen med gummibitar har legat på mitt skrivbord i höst. Det är allt som återstår av våra testdäck som vi nyligen skrivit om. Genom att såga ut bitar kan man i lugn och ro studera konstruktionen som ibland kan ge en förklaring till de man upptäcker vid körning.