Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Gnällistan Topp 3

6 juni 2014
Det är alltid trevligt att komma i kontakt med läsare, men samtidigt blir man djäkligt trött av att höra att vissa ämnesområden tycks ha en ”Never Ending Story.”

Jag har roat mig med att göra en topp 3-lista om de frågeställningar som oftast hamnar på mitt bord. Bland den mängd mejl och samtal som jag ständigt får är det de här ämnena som dominerar.
 
1. Tolkningen av rostskyddsgarantier.
2. Osäkerheten kring livslängden med dieselbilarnas partikelfilter.
3. Volkswagens överkuggande kamkedja i 1,4 TSI-motorerna.
 
Rostskyddsgarantin och dess tolkningar
är inget nytt fenomen, det har förekommit så länge som jag har jobbat här – och det är snart 30 år. Lika lång tid sträcker sig Mercedes rostskyddsgaranti och även om bilarna i nutid blivit avsevärt bättre rostskyddade är det fortfarande Mercedesägare som hör av sig och känner sig orättvist behandlade. Företrädesvis handlar det om ägare med äldre bilar som fått sina skador åtgärdade, men där rosten på nytt tagit över. Garantin vill oftast inte Mercedes kännas vid, utan det handlar nästan alltid om till synes godtycklig goodwill, eller i värsta fall tvärnobben.
 
Goodwill eller kostnadsdeltagande som det numer heter ska det också enligt Volkswagen Group handla om beträffande VW:s undermåliga konstruktion med kamkedjan i 1,4 TSI-motorerna. Många har fått hjälp, precis som i Mercedes rostskadefall, men många stångar också sina pannor blodiga, oftast på grund av en missad service med några hundra mil - eller ve och fasa – om en tidigare service gjorts utanför de märkesauktoriserade leden. Det allra sämsta är när jag får höra att kunder blivit ombedda att vända sig till försäkringsbolagen för att få skadekostnaden reglerad.
 
Igensatta partikelfilter på den nya generationens dieselbilar är en frågeställning som aktualiserats under de senaste åren, framför allt eftersom det kostar hutlösa pengar att få dessa bytta. Jag har exempel på bilägare som fått fakturor på över 20 000 kronor. Här måste bilbranschen gå in och ta goodwill i någon form eller att erbjuda acceptabla prisnivåer för allas vårt bästa. Annars öppnas det upp för manipulering och olagligheter. Och så vill vi ju inte ha det…