Suvar och crossover är en aldrig sinande trend. Men högre bilar är inte bättre bilar. Tvärt om. Att suvar skulle vara bekvämare genom sin utökade fjädringsväg är en modern myt. I verkligheten är chassisättning styvare och är sämre att hantera det dåliga vägnätet i Sverige. Det är biverkning av att förhindra ovälkommet karosskräng i kurvorna som kommer av den högre tyngdpunkten.
För att komma runt detta dilemma har biltillverkarna hittat vissa genvägar – ett bra exempel är Volvo V40 Cross Country. Vid lanseringen skrev vi i journalistkåren att CC-versionen var fyra centimeter högre än vanliga V40. Vissa skrev att höjningen var tre centimeter.
Sanningen är att båda uppgifterna är rätt – och fel.
Markfrigången på V40 CC är bara 1,1 cm högre än vanliga V40. Sedan har själva stolen placerats 2,1 cm högre. Därmed har att sittpositionen ökat med totalt 3,2 cm för en ”suvigare” känsla bakom ratten. Kraftigare takrails gör att totalhöjden till slut blir 3,8 cm högre för V40 CC än utgångsmaterialet. Så av de fyra (eller tre) extra centimeter som Cross Country-versionen ståtar med, är det bara 1,1 cm som går att utnyttja på dåliga skogsvägar.
Är det istället den upphöjda sittpositionen i V40 CC som lockar, kan du spara 10 000 kr genom att höja förarstolen 3,2 cm i din vanliga V40.
Däckens rullomkrets är ett annan genväg för att skapa utökad mankhöjd på ett enkelt sätt. För V90 Cross Country har Volvo vunnit fyra cm av totalt sex cm extra markfrigång, enbart genom andra däckdimensioner.
Men Volvo är inte ensamma. BMW 3-serie GT är ett annat exempel. För att ge de rätta crossover-vibbarna har GT-modellen fått samma däckdimensioner som 5-serien, vilket adderar 1,5 cm i extra markfrigång. Fjädringen och chassi är förvisso något upphöjt, men även i 3-seriefallet är stolen är placerad nästan tre centimeter högre än vanliga 3-serien för att ge en totalt 6,1 cm högre sittställning.
Så för er som ännu inte anammat suv-trenden, höj förarstolen några centimeter och njut av crossoverkänslan i din låga trotjänare – gratis.
Volvo V40 CC har nyligen fått ett facelift. Vad som är nytt kan du läsa om i det senaste numret (nr 15) av Vi Bilägare då vi provkör V40 CC D4. I butik den 1 november.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen