Det är alltid trevligt om man kan ikläda sig rollen som vardagshjälte, men man får trösta sig att man gjorde så gott man kunde. Röd startkabel mellan batteriernas båda pluspoler och svart kabelklämma på Volvons minuspol och den andra klämman på en jordpunkt i motorfästet på BMW:n.
BMW:n ville ändå inte starta. Det blev till att kalla på bärgare som transporterade bilen in i ett varmgarage i Funäsdalen för upptining. Batteriet var förfruset, och med uppladdning morgonen därpå kom den igång.
Närmast arktisk kyla frestar på och elektroniken kan få spatt. På vår långtestbil kom en varningssymbol om fel på airbag upp och att service bör ske snarast. Efter tio mils körning och rast slocknade lampan varpå ett nytt meddelande om fel på startspärr blinkade till. Efter stopp och start på nytt återgick allt till det normala igen.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Fruktlöst försök i minus 27
8 januari 2016Tillbaka till värmen efter en reportageresa i den svenska fjällvärlden. Vår uppvärmda V40 D2 startade snällt i minus 27, men värre var att vi inte fick fart på en BMW 520d.