Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Första 800 milen avklarade

17 februari 2015
"Det blir ett varv runt jorden på ett år – och det är den målsättning vi har med långtestbilarna."

Gränsen är passerad. Vägmätaren på tidningens långtest-Passat, som jag kör just nu, slog nyligen över till 800 mil. Bildbeviset ser du här intill! 
 
800 mil betyder att jag sedan mitten av december avverkat min del av de sammanlagt 4 000 mil som är målsättningen för Passat-kombin under året. Nu gäller det för de övriga fyra förarna i långteststallet att lägga minst lika många mil under hjulen på VW:n.
 
Fem förare som kör 800 mil vardera = 4 000 mil. Det blir ett varv runt jorden på ett år – och det är den målsättning vi har med långtestbilarna. Men ibland når vi i ärlighetens namn inte riktigt ända fram med alla bilar och det har sin naturliga förklaring.
 
Vi Bilägares
testchaufförer kör ju, utöver långtestbilarna, en hel mängd andra test- och provkörningsbilar och även de måste ju rulla ett antal mil innan de kan bedömas på ett seriöst sätt. Så ibland hinner vi tyvärr inte riktigt med, trots att vi gör vårt allra bästa.   
 
Under sina första 800 mil har Passaten som helhet fungerat utan större problem. Själv gillar jag den skarpt, den passar mina behov som hand i handske. Lite trist är dock att den är så lik sin föregångare. Vid ett snabbt ögonkast ser man ju knappt att det handlar om en helt ny bil.
 
Det jag är allra mest besviken på är dock förbrukningen. Långtestbilen drivs av VW:s 1,4-liters bensinturbo på 150 hk med cylinderavstängning (ACT = Active Cylinder Technology) och ska enligt bränsledeklarationen klara sig på 5,1 l/100 km vid blandad körning.
 
Men det stämmer
inte alls! Vår bil har hittills dragit 6,9 l/100 km – och då är den ändå lugnt körd. Skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning hela 35 procent och det är förstås alldeles för mycket, även om bilen hittills rullat i svenskt (men förhållandevis milt!) vinterklimat.
 
Min slutsats: Passat 1.4 TSI/150 hk ACT är, precis som alla andra av VW-koncernens bilar, extremt optimerad mot den EU-körcykel som används för att fastställa den deklarerade förbrukningen. 
 
Och den testmetoden har inte särskilt mycket med verkligheten att göra!