Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Förra årets 5 (6!) viktigaste nya bilar

3 januari 2020

Plåtfloden sinar aldrig, även under 2019 presenterades en oöverskådlig skara nya bilmodeller. Att hitta 100 viktiga nyheter vore en smal sak, men att koka ned det hela till en buljongtärning om bara fem – vilka är då kallade?

Här är mina val men jag var tvungen att gardera med ett sjätte. Tre (fyra!) av dem är jänkare! Trevlig helg, alla läsare!

 

1. Volkswagen ID.3

All heder åt Hyundai, Kia och Nissan som snabbare fick ut elbilar för ”vanligt folk” men med Volkswagens gigantiska satsning kan genomslaget för sladdbilar till någorlunda rimligt pris bli definitivt. ”Under 350 000 kronor” anges av Volkswagen för varianten med minsta batteriet, 45 kWh och ca 230-330 kilometers räckvid.

Mellanstyrkan ger 58 kWh/300-420 kilometers räckvidd och den starkaste 77 kWh/390-550 kilometers räckvidd. En speciell ”första edition” i tre versioner och med 58-batteriet + fria laddningar under ett år ska kosta ”under 410 000 kronor”. Årets match kommer tveklöst att stå mellan ID.3 och VW:s andra stora nyhet, visad sent 2019: den åttonde generationen av Volkswagen Golf. Vilken av dem som kommer att sälja bäst är givet, men vilken av dem är mest framtid? 

2. Tesla Model 3

Världens mest omskrivna bilmärke åstadkom inte ens 300 000 bilar (av en total världsproduktion på ca 30 000 000 exemplar) under 2019 men betydelsen av Model 3 kan knappast överskattas. ”Folk-Teslan” (nåja!) breddade det unga märket på ett högst väsentligt sätt och försäljningen sköt hög fart direkt.

Tesla invigde också vid årsskiftet sin första fabrik i Kina och den som betvivlat märkets överlevnadskapacitet får måhända tänka en gång till. Själva bilen inhöstade mängder av lovord, även i Vi Bilägares test, men fick också kritik för slarvig byggkvalitet. Redaktionen köpte in en Tesla 3 som långtestbil under 2020, följ den i tidningen, på vår webb och i våra sociala medier under 4 000 mil under hela året!

3. Ford Mustang Mach-E

Ford brukar inte överraska precis men Mustang Mach-E är ett ovanligt fräckt och oväntat grepp på det klassiska modellnamnet. Somliga anser att det är helgerån på den gamla muskelbilen när den nu ska möta framtiden som helelektrisk suv-modell. Jag tycker att strategin är genialisk; man både äter kakan och har den kvar (den ordinarie bensinmodellen byggs förstås också, i en uppsjö varianter).

Förhandsintresset för Mach-E är enormt, medan själva bilen knappast är revolutionerande i vare sig form eller funktion. Omkring 600 kilometers räckvidd och nio mils laddning på tio minuter är i alla fall inte illa. Precis som i Tesla finns en gigantisk skärm mitt i bilen – och ytterligare en, mindre, framför föraren. Stor hitpotential, menar jag.

4. Chevrolet Corvette C8

Mittmotorupplaga av ”USA:s enda sportbil” har det pratats om sedan 1960-talets början och ibland har produktionsbeslut för olika studier och prototyper varit hyfsat nära – men man har trots allt hållit fast vid motorn främst, föraren strax bakom. C7-generationen av Corvette må ha varit en synnerligen imponerande skapelse i de flesta för biltypen kritiska avseenden men sålt, det har den inte gjort.

Corvette har drabbats av Harley Davidson-traumat att de devota börjat dö ut av hög ålder medan en yngre potentiell köparskara vänt sig om efter annat, mer spännande och med mer moderna aura. C8 är därför en helt logisk och viktig markering från GM, en allt smalare koncern som har märkvärdigt svårt att anpassa sig till moderna tider.

Mittmotor-Corvetten är dock en lyckad historia, med fantastiska fartresurser, läcker form, spännande teknik och nästan otroligt lågt pris. Det ska gå att köpa en basutrustad modell för under 60 000 dollar. Det är rena reaprislappen för en kärra som i många avseenden kan tävla mot och köra förbi så kallade super- och hyperbilar. 

5. Peugeot 208

Vad nu? En fransk småbil i strömmen av franska småbilar, varför är den med? Förutom att jag gillar formgivningen (minus huggtandsbelysningen i fronten) är själva 208-plattformen högintressant. Det beror inte bara på att den ska delas också av nya Opel Corsa (som i sin tur kommer i en elversion med viss potential) och av koncernsyskonet Citroën – nej, i årets sista skälvande stund blev det klart att Peugeot införlivar den gravt haltande FCA-koncernen i sitt stall. Alltså Fiat-Chrysler, en av de senaste årens mest spretiga och minst framgångsrika konstellationer.

Det öppnar perspektiv för Fiat, ett av mina favoritmärken egentligen men det har ju varit rejält misskött väldigt länge, utan en enda attraktiv eller konkurrenskraftig modell. Nu kanske det kan bli småbilar med sprätt i igen? Peugeotchefen Tavares brukar ha bra näsa för vad som slår och rätt kraft i nyporna för att hejda sådant som inte gör det. Vad Tavares hittar på med Chrysler bryr jag mig i ärlighetens namn inte om, ett oerhört trött varumärke.

Utom tävlan: Tesla Cybertruck

Titta på den. Det räcker. Eller lyssna på unga människor i bilköpande ålder – det är skapelser i den stilen, det brottet mot konventionerna som gäller.