Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Förarmiljöer som förfört

15 december 2017
Jag har en god vän som samlar på bilder av instrumentpaneler, han har nog tusentals. Han kan riktigt grotta ner sig i hur slitsarna i ett ventilationsgaller på en årsmodell skiljer sig från de slitsar som kom på nästa års modell. Han vet allt om ytstrukturen på knappar och hur grafiken i instrumentrundlar på en viss modell har skiftat under åren.

Jag är inte riktigt lika nördig, men det är klart att instrumentpanelers design är viktig. Man ska ju sitta i timtal och glo på mätare och reglage. Ser jag en läcker instrumentering lägger jag den alltså på minnet.
Här är tio jag tycker är minnesvärda. Vilken av dem är din favorit?
 
Edsel 1958
Jukeboxdesign av gott märke, Fords floppbil byggdes i bara tre årsmodeller (sinsemellan väldigt olika) och hade det mesta av rymdålderns komponenter på plats. Kolla den roterande hastighetsmätaren och tryckknapparna för automatlådan i rattnavet.
Dodge 1960
Ännu mer rymdskepp än Edsel, titta bara på den transparenta hastighetsmätaren och galaxekrarna i ratten. Backspegel stående på instrumentpanelens topp var länge ett signum för Chryslerkoncernens bilar under de här åren.
Imperial 1961
Fullt utvecklad form- och färggalenskap i Chryslers lyxmärke Imperial 1961. Instrumentkluster med fenor! Den som trodde att den fyrkantiga ratten debuterade i Austin Allegro är härmed motbevisad. Den svarta torpeden på piedestal sköter helljusavbländningen. Inget är nytt under solen.
 
Opel CD 1969
Raka motsatsen till Imperial. En behagligt tysk och stram funkismiljö som går helt i stil med karossens skenbart enkla linjer. Elva rundlar i instrumenthuset, rader av tryck- och vippreglage på mittkonsolen och – givetvis – en rejäl telefonlur för alla viktiga affärssamtal i expressfart på Autobahn.
 
Citroën GSA 1981
Första GS från 1970 hade udda instrumentering, den berömda badrumsvågen inte minst. GSA från 1981 vansläktades inte. Efter att ha rökt något okänt frambringade formgivarna en blandning av ett röntgenfoto och snedställda ölburkar. Nu övertygades än fler att Citroën inte var märket för dem.
 
Maserati Boomerang
Självklart, att ingen tänkt på det förut! Vi stoppar in hela rasket i ratten, då blir det lätt att nå. Sålunda tänkte formgivarna hos Giorgetto Giugiaro när den vackra Boomerang togs fram till Turinsalongen 1971. Instrumenten snurrade inte med ratten, nota bene.
 
Alfa Romeo Delfino 1983
Bertone i absolut toppform, min personliga favorit bland dessa tio. Här har vi en smart kombination av Star Wars, räknesticka och minimalism, den slimmade ratten inte minst. Skärmen som kröner alltsammans förebådar vår tids multimedieanläggningar.
 
Lancia Orca 1982
Tittar man noga står det ”Personal” i ratten och det stämmer fint på denna digitala kaskad av Giugiaro. ”Reglage i ratten” får här en ny dimension, hastighetsmätaren och varvräknaren är antagligen radioaktiva. Staplar, prickar och informationssatelliter vid sidan om fullbordar konstverket.
 
ItalDesign Orbit 1986
Giugiaro tredje gången gillt är knappast någon skönhet med sin Triumfbågeform, men väl en orgie i beige färg, touchkontroller och spännande grafik. Den lilla tv-skärmen kallades ”Infovision Processor” men riktigt vad den höll reda på är inte lätt att veta.
 
Mercedes-Benz CLS 2018
Här har vi hamnat om vi hamnat i en av de flottare Mercedesmodellerna. En kokong med skönt svängda former, krönt av en nästan meterlång digitalskärm där fyrverkerier av information och mediala upplevelser kan presenteras för den förstummade föraren.