Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Fler udda samlarbilar 2040

25 augusti 2017

 

Vi fortsätter uppräkningen av vilka modeller du borde satsa på redan nu och dyka upp i på veteranträffen 2040. Här är åtta kufar ytterligare!
Lada Samara. Ryssen i församlingen! Torftiga bilar från obskyra märken hade en räddningsplanka under 1980-talet, man sade ”framtagen i samarbete med Porsche” i annonserna. Inte tusan blev Samara bättre för det. Du söker verkligt kass finish, stolar som inte går att sitta i, växelspakar som knappt kan flyttas och kupédofter från strutsfarmar – här är din chans. Köp till minusränta.
Mini Roadster och Clubvan. Hoppsan, två seriösa Kalle Anka-bilar på ett bräde. Roadstern höstar in knäpphetspoängen, men varför slog inte Clubvan?! Maken till firmaförlängare och retrorätt! Här rör vi oss i högre sfärer, en roadster hittar du knappast under 150 och en Clubvan, om de alls finns, kostar säkert minst 110.
Mazda MX-3. En konstigare Opel ur-Tigra, helt enkelt, för dig som har den smala fallenheten. Minimal V6-motor som sjusover på allt under 4 000 varv och sedan vaknar till med ett vrål … ett surr. Glosögd apparans, du vill ha den och säljaren vill ha femton! Han får tio.
Nissan Tino. Du har kvar de bleklila terylenebyxorna och den vita, bredstickade akrylpolotröjan från konfirmationslägret 1981 och detta är din bil. Din Tino. Din tid i Tino. Som du har sett fram emot den! Du åker helt själv i din Tino till träffen och ingen kommer att titta på den. Det är bara du som vet att du betalade Tino tusen kronor för den, rätt dyrt men vadådå.
Opel Signum. Du har alltid idéer och bär snickarbälte även när du är projektlös. Du arrangerar om i diskmaskinen när frugan sover. Du fick vänta länge men 2003 kom Opel med en bil vars idé var så briljant att den inte ens träffade brädet. Ingen förstod Signums storhet, utom du som får en stor, rymlig och smart vagn för max 15 tusenlappar. Du har dem redo i rulle i fickan till vänster där framme i bältet. 
 
Peugeot 1007. En gång var 938:e år får någon i någon bilfabrik en idé om att skjutdörrar är en bra idé och därför skriver alla biltidningar utan att tänka närmare på saken att det är en ovanligt bra idé med skjutdörrar. Sedan dröjer det tack och lov 938 år till innan någon behöver lägga över 20 000 kronor på en begagnad kloss med skjutdörrar – för du köpte den sista.
Volvo S60 Cross Country. Undantaget som bekräftar regeln att Volvo bygger vettiga bilar. Pris över 300 000 kronor. Det är faktiskt sant.
Mercedes A-klass. Skandalvurpingen från hösten 1997 var och är alltjämt en av de mest utmanande bilar som byggts. Då syftar jag inte bara på köregenskaperna eller det primitiva antisladdsystem som kletades på i efterhand. Jämför skalan, utrymmena, flexibiliteten och konstruktionsambitionen med vilken som helst av dagens mikrobilar  – ingen är i närheten av det nytänkande den första A-klass utstrålar. Synd på en lysande idé, tur för dig som nu köper en för tre-fyra tusenlappar.
Missade du förra blogginlägget med åtta särlingar till samlarbilar? Här kan du läsa det!