Fredag igen och minsann den 17 maj – grattis med dagen Norge! I anledning av grannarnas nationaldag kikar jag runt lite i olika norska tidningar och fastnar för spännande läsning i Teknisk Ukeblad, visserligen en drygt ett år gammal artikel men ändå en nyhet för mig.
Det visar sig att en grupp studenter vid NTNU, Norges Teknisk-Naturvitenskapelige universitet i Trondheim, har byggt ett nytt exemplar av den norska bilen Troll. För drygt 60 år sedan var Troll ett försök att starta norsk bilproduktion i större skala. En rätt fräsig liten småbil med plastkaross och motor från tyska Gutbrod blev resultatet. Tyvärr gick det hela i stöpet tämligen omgående. Det blev bara fem bilar byggda före konkursen 1958, förutom en sjätte som sattes samman av överblivna delar i början av 1960-talet. Allt om detta finns att läsa på www.trollbilen.no
Den sjunde, ”nya” bilen, är byggd av föreningen ”Smørrekoppen Engineering” vid NTNU och skiljer sig en hel del från originalet, samtidigt som mycket går att känna igen – inte så konstigt eftersom de ursprungliga gjutformarna i viss utsträckning kunnat användas. En av medlemmarnas bestefar är nämligen en av dem som ingick i den ursprungliga ”Trollgruppen” och den samme som byggde exemplar nummer sex!
Gutbrodmotorer är dock inte så enkla att få tag i numera så Smørrekoppen Engineering gjorde som så många andra och tog en bottenplatta från en Volkswagen Typ 1. Motorn bak alltså. När man ändå var i gång passade man på att skippa taket. Voilà! Världens enda Troll cabriolet var född! På bilden här ses en snygg liten modell av skapelsen.
På www.tu.no kan du läsa om hela det roliga projektet – sök på ”Troll”! Trevlig helg alla läsare, denna gång särskilt alla norska läsare!