Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Estländsk uppvisning

18 februari 2019
Ott Tänak gjorde det – och som han gjorde det! Estländaren kontrollerade Svenska Rallyt från start till mål. Det var inte ens tal om att slå av på sista Power Stage. Tänak gick flat out och vann den också!

Jag har länge trott på Ott Tänak i rally-VM och den insikten stärktes än mer under den gångna helgen. Här får regerande mästaren Sébastien Ogier något bita i när han är på jakt efter sin sjunde raka VM-titel.
Sebastién Ogier försvann tidigt i en snödriva, belgaren Thierry Neuville var vid ett par tillfällen nära att råka ut för samma öde, medan Tänak – som det verkade – inte hade några som helst ”moments”.  Det är just det som är den stora förvandlingen med estländaren under de senaste åren, från kraschkung i Ford där han testade sina gränser, till klok taktiker i Toyota. Nu vet han när han kan ladda och när han kan hålla igen. 

Kampen om VM-titeln kommer med all sannolikhet att stå mellan dessa tre herrar, precis som ifjol. För Ogier som petades ned till tredje platsen i tabellen blir det till och med en fördel att slippa gå ut först i nästa VM-rally i Mexiko. Nu blir det Tänak och Neuville som får sopa bort gruset åt mästaren. Och rallyt därefter körs på Korsikas asfaltvägar – fransmannens favoritunderlag. 

Det allra intressantaste med rally-VM just nu är att de fyra teamen och bilarna, sedan de nya reglerna kom 2017, tycks vara närmast likvärdiga. Det öppnar upp för att fler än ett par tre förare har chansen att vinna enstaka tävlingar. Tidigare har det allt som oftast varit ett enda märke som totaldominerat. Om vi ser tillbaka de senaste 20 åren har vi Peugeot kring sekelskiftet, Citroën under Sébastien Loeb-eran och senast Volkswagen.
Till årets Rally Sweden trodde jag att M-Sport Ford möjligtvis tappat lite i utveckling med mer begränsade resurser från fabriken, men finländaren Teemu Sunninen som till och med matchade Tänak under fredagen bevisade motsatsen. Britten Elfyn Evans visade också att Fiestan är konkurrensduglig medan tyvärr vår egen Pontus Tidemand inte riktigt fick det att stämma. Inledande bilstrul och mindre erfarenhet har förstås betydelse. Hoppas bara att den ekonomiska uppbackningen kan fortsätta så att värmlänningen får fler chanser, förhoppningsvis i alla fall till Portugal och Sardinien på försommaren.
 

Pontus Tidemand.

Svenska framgångar blev det ändå tack vare Johan Kristoffersson som körde in som trea och Emil Bergkvist som fyra i WRC2. Sensationen var annars skånske Tom Kristensson som i sitt första Svenska Rally vann premiären i JVM-klassen.  

Johan Kristoffersson, t.v och norrmannen Ole Christian Veiby i det svenska VW-teamet blev trea respektive etta i supportklassen WRC2.