Estländaren Ott Tänak är min favorit att vinna Svenska Rallyt som avgörs under veckoslutet. Ett färgstarkt startfält med många nya och gamla profiler gör årets upplaga extra intressant.
Jag tror att det är läge för Toyota att få den avgörande skjutsen i sin treårsraket. Jari-Matti Latvala vann Svenska Rallyt med nya Yaris WRC redan under premiäråret 2017. Sedan dess har Ott Tänak och nu senast Kris Meeke tillkommit – Toyota har onekligen en föraruppsättning som imponerar.
Ott Tänak var trea i Monte Carlo nyligen, men drabbades tidigt av punkteringar. Estländaren körde därefter snabbast av alla. Helt klart har han satt sig i respekt.
Tänak kan också vara mannen som bryter Sébastien Ogiers svit på sex raka VM-titlar, men det vet vi först i höst. Ogier är tillbaka där karriären tog fart – i Citroën. Det som talar mot Ogier det här veckoslutet är att Citroën historiskt sett haft svårt att göra sig gällande i Rally Sweden och att han som ledare i rally-VM får starta först, en klar nackdel om det börjar snöa.
Egentligen finns det sju-åtta man som kan vinna årets upplaga av Rally Sweden. Till skillnad från Citroën har Hyundai de senaste åren gjort utomordentligt bra ifrån sig på snö och is på vägarna i Värmland och in i Norge. Fjolårssegraren Thierry Neuville är en given segerkandidat, men också supervarning för norrmannen Andreas Mikkelsen och sist men inte minst den niofaldige världsmästaren Sébastien Loeb.
Loebs övergång till Hyundai var höstens stora ”snackis”, hans första jobb utanför PSA-koncernen. Kanske känner Loeb av flåset från sin landsman Ogier när det gäller antalet VM-titlar, men så här långt har han inte fullt VM-program. I Rally Sweden har också Loeb lite mer att bevisa eftersom han endast har en seger på meritlistan, från 2004.
Betydligt fler Rally Sweden-segrar har en annan comebackande världsmästare, nämligen Marcus Grönholm, totalt fem vinster, den senaste 2007. Grönholm får sin chans i en Toyota Yaris WRC, men med rattrostighet ska han inte kunna vara med och fightas om toppositionerna.
Glädjande för alla svenska fans är att Pontus Tidemand på nytt sitter i en WRC-bil och nu till och med i en fabriksbil från Ford. Pontus kan hemmavägarna och ska förhoppningsvis få till en och annan topptid på sträckorna. Det som ligger honom i fatet är att han ännu har för lite åktid med bilen.
Jämte huvudklassen körs också ett hyperintressant WRC2. Bli inte förvånad om dubble rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson slår till direkt.