Ta också hänsyn till var och när du kör anser Erik Rönnblom.
Så har säsongens debatt om dubb kontra dubbfritt startat. Det inleddes i Rapport härom kvällen med rådgivning från Trafikverket om hur vi ska tänka vid däckvalet.
Och enligt vårt statliga verk så kan alla som har en modern bil med antisladdsystem känna sig säkra med odubbade vinterdäck. Du har ett bra skydd med en modern bil med antisladdskydd menade Johan Strandroth på Trafikverket. Bara äldre bilar utan antisladdsystem bör förses med dubbdäck i alla fall om man kör i norra delen av Sverige, enlig Trafikverket.
Det är en ganska långtgående generalisering både av vinterväglag och av hur ESP-systemet fungerar.
Vid Vi Bilägares däcktester noterar vi år efter år stora skillnader i start och bromssträcka på isunderlag. Och då använder vi bilens ABS-system. Antisladdsystemet jobbar också med ABS-sensorerna och en mjukvara. Men friktionen och däckens grepp är inte bättre i sidled än i längdled. Friktionsdäck är med andra ord avsevärt sämre på att klara en sladd än dubbdäck, även om bilen har ESP. Särskilt när man hamnar på is.
ABS, (det låsningsfria bromssystemet) och ESP (antisladdsystemet) måste arbeta med den friktion som finns på vägen. Ju sämre den är desto längre blir bromssträckan och desto yvigare blir sladden.
Därmed inte sagt att alla måste köra på dubbdäck. Men man kan inte enbart utgå från bilens elektroniska hjälpsystem, utan också efter vilket väglag man själv oftast kör på. Man kan delvis kompensera besvärligt underlag genom sänkt hastighet eller kanske genom att köra senare eller inte alls. Men is är lika hal i alla riktningar.