Med hjälp av den utmärkta sidan www.digitaltmuseum.se har vi ställt oss i korsningen Södra Blasieholmskajen/Stallgatan i Stockholm, alldeles vid Grand Hôtel. Det är en härlig, tidig vårdag, kanske 8 mars rent av, och året kan vara 1955.
Lyssnar vi noga kan vi höra parkeringsmätarnas tysta tickande medan de käkar 25-öringar. En cyklist hastar fram, en flak-Volvo och en Ford Prefect samsas i skuggan, en herre rättar till kostymen inför ett viktigt lunchmöte borta på Berns och i väskan bär mannen med den vita rocken och svart basker 24 utställningskataloger från Nationalmuseum som han nyss besökt. Han ska dela ut dem till eleverna i sin historieklass på Södra Latin.
En Mercedes-Benz spinner fram med självförtroende i uppsynen, en vitdäckad Saab 92 och en proper Fiat 1100 är snyggt parkerade och en … en …, ja, vad är det för konstig figur som står intill Fiaten?
En extremt ovanlig bil, introducerad 1952 och nedlagd 1959. Under den tiden hann bara 1 032 exemplar byggas. Sexcylindrig motor, fyra dörrar vilka samtliga öppnades bakvänt, alltså av så kallad självmordstyp. Eller flickfångarmodell.
För att inte göra helgens hemlighetsfulla bil alldeles för enkel att avslöja har jag kluddrat lite med kylargrillen – nu är det din sak att ringa in vad det kan vara!
Trevlig helg, alla läsare!