Själv skulle jag aldrig komma på tanken att ställa bilen på en rullstolsmärkt plats, men för att ladda batterierna i långteststallets BMW i3 var jag så illa tvungen.
Av alla ställen är snabbladdaren i Linköping belägen just vid en handikapplats utanför en snabbmatskedja. Om sladden från den gröna laddstolpen varit längre hade det varit möjligt att använda en av de vanliga rutorna, men så lång är inte kabeln.
Korkat! Men inte bara placeringen är urbota dum.
På laddstolpen sitter två olika munstycken, ett för teknikstandarden CSS och ett för motsvarigheten Chademo. BMW i3 är anpassad för CSS medan till exempel Nissan Leaf använder Chademo. Med andra ord går det att ansluta både en i3 och en Leaf till snabbladdaren. Samtidigt. Kruxet är att bara en bil åt gången kan laddas.
Nåja… När sladden väl var inkopplad gick batteripåfyllningen av bara farten. Läs mer om BMW i3 och snabbladdning av elbilar i kommande nummer av papperstidningen.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Elbil med rörelsehinder
31 juli 2014Ibland är det si och så med respekten för parkeringsplatserna som är vigda åt människor med rörelsehinder. Inte alla bilister förstår vilka rutorna är till för.