När Vi Bilägare nummer 18 1972 kom ut hade Volvo haft sitt så kallade ÄT – ändringstillfälle – för året. Det var en riksangelägenhet, som alltid. Vad hade Hisingen hittat på på nya årsmodellen den här gången då?
På sjuttiotreorna kom en hel del utseendeförändringar i 140-serien, både utvändigt och i kupén. Instrumentpanelen var helt ny, baklamporna blev jättestora, liksom främre blinkers. Modell- och motorprogrammet byggdes ut. Den sexcylindriga 164 blev av med sin krökta främre stötfångare till förmån för en rak, bland mycket annat.
Helsidesannonsen i tidningen gav prov på ett fenomen ingen vettig biltillverkare skulle skryta med 2017: Lång livslängd.
Lång livslängd var lika med bra bil, det hade svenska folket lärt sig. Bilprovningens årliga sammanställning av fel på alla möjliga bilar i boken ”Bilar – starka sidor & svaga punkter” var nästan allmän uppfostringsläsning, av gott slag. I dag finns ingen sådan redovisning alls sedan bilprovningsverksamheten privatiserades.
Volvo och Mercedes-Benz hörde till de märken som hade lång livslängd, över 20 år i genomsnitt var inte alls ovanligt. För Citroën, de engelska och italienska märkena var det alltid dystrare, runt tio-elva år bara innan de flesta bilarna var utskrotade.
Annonsen talade för sig själv, tre fjärdedelar av alla Volvo som sålts sedan PV:s debut rullade ännu 1973.
Ett perspektiv som i dagens masshetsande bilmarknad hade tett sig som en mardröm.
Copyn ställer frågan ”Hur länge kommer 73:orna att rulla?” Även sjuttiotreorna beskrivs som så välbyggda att man kan stapla sju av dem på varandra utan att den nedersta trycks ihop, ett klassiskt grepp i Volvos USA-annonsering.
Sedan kommer en mening som knappast skulle inhösta konsumentapplåder 2017: ”I grunden samma motorer som 73:ornas har suttit i 831 000 Volvo-bilar”.
”Urmodiga” hade varit ett mer passande ord.
Det nostalgiska anslaget illustreras av de personvagnsmodeller Volvo dittills hade åstadkommit sedan 1947, egentligen bara tre modeller. På ett kvartssekel.
Så såg det faktiskt ut, då.
Kvalitetsfrågan nu är förstås hur många sjuttiotreor man fortfarande ser nu? Det kommer Volvo garanterat aldrig att redovisa i en helsidesannons.