Så här års för 44 år sedan, i maj, 1973, infördes det centrala bilregistret och Sverige gick över till det nya system med registreringsskyltar som bestod av tre bokstäver och tre siffror.
En Saab V4 i Uppsala blev allra först med de nya skyltarna. Om jag minns rätt (jag har av naturen en svår faiblesse för registreringsnummer …) fick den kombinationen CCO 380, en kombination som i dag pryder en Ockelbo snöskoter.
Omställningen från det gamla systemet, där en länsbokstav (i vissa län två bokstäver) inledde en rad med en till fem siffror, var förstås en stor sak för myndigheterna. Under stora delar av 1972 kunde man därför följa en landsomfattande informationskampanj för att folk skulle förstå hur det hela skulle gå till.
I Vi Bilägares samlade årgång 1972 finns åtskilliga exempel på detta, bilden visar ett.
Skiftet gällde inte enbart registreringsskyltarna, även körkorten skulle samtidigt bytas ut. Kanske minns ni dem, de som lätt knäcktes och fnasade sig och som till råga på allt påstods vara radioaktiva och därför skulle förvaras i en liten plastficka som var strålningssäker?
Den stora kampanjen leddes av ”Bilregisternämnden, av Kungl. Maj:t förordnad central myndighet för bil- och körkortsregistrering”. Helsidesannonserna täckte hela papperstidnings-Sverige. Det var mycket information för gemene man att ta till sig och det grumsades förstås – länge och väl – över att man nu inte längre kunde se varifrån bilarna i trafiken kom. Det var ju ett nöje förr, att i ett avlägset län helljusblinka när det dök upp en bilist från samma län som ens eget.
De nya skyltarna skulle dessutom förses med ett kontrollmärke som visade att bilen var skattad och besiktigad. Det blev en hantering som i sig ledde till åtskilliga spaltmeter. Hur fick man på dem? Hur fick man av dem när det nya skulle på året därpå? Säkert minns du det ovanligt vidhäftande klister som användes?
Mig veterligt gick skiftet galant och systemet skulle – om min matematik stämmer – räcka till ca 23 miljoner kombinationer, givet att somliga bokstäver inte skulle användas av förväxlingsskäl (i och q, till exempel). Somliga snusk- och kränkningsframkallande associationer tilläts inte heller.
Det sägs att kombinationerna är på väg att ta slut och ett nytt system ska införas, sista siffran ska ersättas av en bokstav. Om detta kan man förstås läsa på nätet numera.
Om registreringsskyltens historia har exempelvis Tekniska Museets Gert Ekström skrivit en informativ artikel du hittar på Motorhistoriska Riksförbundets hemsida www.mhrf.se.
Hur är det då med registreringsnumret på informationssidan, HGX 381? Det tillhör en blå Volvo 744 av 1987 års modell, avställd i juli 2015.