Fredag igen och vi tittar åter in i 1972 års samlade årgång av Vi Bilägare. Hade ni läsare någon aning om denna kärra?
Antalet ombyggnationer av svansmotordrivna VW-modeller är oräkneliga. En av de mest kända från USA är förstås ”buggyn” i alla dess former, strandloppan som med originalet Meyers Manx baserades på VW Typ 1 och fick sitt genombrott på 1960-talet.
En av de minst kända är skapelsen på den här bilden. Den hette Brubaker Box och baserad på VW Typ 3, alltså den modell som i Sverige bland annat hette 1500 S.
Brubaker Box presenterades med en ganska stram text i Vi Bilägare nummer 9:
”Uddabilar är definitivt inte något för Sverige med de bestämmelser som finns här. I USA är det dock mer eller mindre fritt fram även för ”roliga” bilar trots att lagarna där är lika de svenska.
Ett av dessa udda fordon är den nyligen introducerade Brubaker Box. Det är en unik skapelse baserad på bottenplattan från en Volkswagen 1600. Till skillnad från de flesta andra tillverkare av plastbilar på VW-chassie bygger man dock här kompletta bilar – det är inte fråga om någon byggsats som den händiga bilägaren ska knåpa ihop.
Brubaker Box ser ut som en frambyggd bil men föraren sitter normalt placerad bakom framaxeln. Avståndet till vindrutan blir därmed stort – ett plus ur säkerhetssynpunkt.
Framstolarna är konventionella medan baksätet är minst sagt ovanligt utformat – det är L-format. Bilen har bara en enda dörr – en skjutdörr – som placerats på högersidan. Samtliga kontroller sitter på förarens vänstra sida där man också gjort plats för radio, bandspelare, luftkonditionering och vad nu USA-bilisterna anser höra till livets nödtorft.
Serieproduktionen startar i dagarna och i USA kostar bilen körklar 3 995 dollar. Någon export har inte aviserats.”
Det var inte bara avståndet till vindrutan som var rekordstort, hastighetsmätaren placerades i dess nederkant och var av normalstorlek. Antagligen behövdes kikare för att kunna läsa av den från förarstolen som satt mer eller mindre mitt i bilen.
Skaparen hette Curtis Brubaker, en designer som var utbildad på Art Center i Pasadena och som bland annat arbetat åt Lear Jet. Brubaker hade noterat hur populära gamla folkabussar var bland unga surfare i Kalifornien och tyckte sig se en affärsidé. Kruxet var att VW inte alls ville sälja enbart bottenplattor och motorer till honom, så han fick hålla till godo med de begagnade grejer han kunde hitta och bygga utifrån dem.
Bakrutan kom från Ford Pinto, baklamporna från Datsun 510 Bluebird och vindrutan från AMC Javelin.
Karosslinjerna ser rätt moderna ut fortfarande – den utstickande främre stötfångaren undantagen – men någon publiktillströmning blev det knappast. Blott ett femtiotal Brubaker Box ska ha byggts, inklusive de ytterst få som tillverkades under namnet Automecca Sports Van sedan Brubaker – som så många andra – givetvis gått i konkurs strax efter den storstilade starten.
1972-avsnittet nästa vecka: Vi Bilägare testar klassikern Saab 99 EMS!
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen