Billiga nya bilar, finns de? Frågan infinner sig efter lite bläddrande i ett av Vi Bilägares majnummer 1972. På en helsidesannons – i färg! – talas det om ”Sveriges billigaste bil” och vilken skulle det vara för 45 år sedan om inte Renault 4?
Den kostade ny 13 980 kronor ”på gatan i Sthlm”. Annonsens utformning var snarlik den som fick modellen att slå igenom med dunder och brak på svenska marknaden 1964.
Det var då reklambyrån Arbmans lanserade begreppet Skrytbil om Renault 4, en term som snarast låg lite före sin tid i sin appell till enkelhet och smarthet kopplad till att äga en billig bil i stället för en dyr i en allt hetsigare statusjakt.
Annonskampanjen ledde till att försäljningen av Renault 4, som lanserats med konventionella medel i Sverige 1961, ökade kraftigt och skapade ett stycke reklamhistoria i sitt sätt att vara ”anti”.
Annonsen för ”Sveriges billigaste bil” har samma uppläggning. En enkel bild, en ganska kort text som med utsökt blandning av fakta och sunt förnuft får läsaren att famla efter plånboken. Hör bara:
”Den kostar ungefär 2 kronor milen exklusive service och reparationer. Det beror förstås på att den har lågt inköpspris och högt andrahandsvärde. Att den bara drar 0,7 liter milen. Att den har lägsta skatt. Att fem års vagnskadegaranti ingår i priset. Den har dessutom billiga delar. En framdörr kostar 193 kronor. En framflygel 69,40 kronor. En sats foder och kolvar 371,75 kronor. En stötfångare 98,85 kronor.”
På öret!
”Den är både personbil och ”skåpbil”. Den har en stor bred, tröskellös dörr därbak. Du gör en ”skåpbil” av Fyran på en minut. Den är fyrkantig. Rymmer mycket. Men skrymmer lite.”
Nog är det smart skrivet, fjärran från dagens svulstigheter?
”Ägarna av den här lilla bilen får ett anseende som faktiskt inte kan köpas för pengar. Förmodligen för att de har vett och kurage att välja ett vettigt transportmedel istället för en blank statussymbol. Det är väl därför Renault 4 kallas skrytbil. Vi tror på vettiga människor.”
Skulle detta gå hem i dag? Skulle man kunna ”kommunicera” med marknaden på detta sätt?
Antagligen, säkert finns det massor av köpare som skulle gilla en modern men flärdfri och nyttoinriktad fyrhjuling som inte dränerar plånboken – och som såldes med raka fakta i stället för alla sedvanliga floskler om livsstilar och extrema fartresurser.
För 20 år sedan kom Hyundai Atos som lite av den tidens Renault 4. I dag finns inte så många riktigt billiga bilar, Dacia Sandero för 79 900 kronor i grundpris är nog det lägsta nypris man kan hitta just nu. Men säljs det några så billiga exemplar? Knappast.
Vad tycker du, är det dags för en ny Skrytbil?