Snön vräker ner utanför fönstret och det biter i kinderna när jag sticker ut huvudet genom dörren. Mer vinter på gång, det är bra det. På måndag packar stora delar av redaktionen in sig i Vi Bilägares fem nya långtestbilar och styr kosan mot kända köldhål i trakten av Särna och Idre. Det är dags för det traditionella vintertestet.
Även i år kommer vi att ha Knappgården som bas för verksamheten, ett utsökt litet ställe intill stora vägen. Här erbjuds trivsamt boende och suverän mat i gammaldags, mysig storstuga. Hela veckan ska vi vara ute. Upp med oss i ottan och samla mätdata, körintryck och bilder. Det senare ska vår eminente fotograf Simon Hamelius se till. Han har fått äran att packa in sina pinaler (de är många!) i Vi Bilägares verkliga vinthund, låååångtestbilen Volvo V70 av 2007 års modell. Ännu vet ingen hur långt den bilen kan gå och det är mer plats i den än i Simons Mini Clubman.
Mätapparaturen är genomgången, snöskyfflar, isskrapor, ficklampor och reflexvästar är framplockade ur sina förråd, termobyxorna är utskrynklade för att vi ska se anständiga ut på bild, så långt det nu är möjligt.
Vi som varit med förr vet vad som ska hända – men ändå inte. Det dyker alltid upp överraskningar av de mest skilda slag under sådana här manövrer ”i fält”.
Förra året tvärdog elbilen BMW i3 i djupaste storskogen några hundra meter från norska gränsen, mitt bland meterhöga drivor. Där fanns ingen bärgare runt knuten precis. Bakhjulen på Peugeot 308 låstes i tjock, svårbortknackad is och bilen släpade sig fram till ett räddande varmgarage där den fick tina över natten. Och mycket, mycket annat.
Ännu är årets test ett oskrivet blad. I Vi Bilägare nummer 3, ute 24 februari, kommer hela rapporten med testresultat, diagram och allt. Massor att läsa där hemma i värmen! Vilken bil tror du förresten klarar sig bäst?!
Jag vet bara att jag måste hålla reda på knappen i nyckelringen till ”min” test-Mondeo, den där knappen som fjärrstartar motorvärmen. Kommer jag åt den är den morgonens mätning redan körd …
Diskutera: Vilken bil tror du klarar sig bäst under vintertestet?