Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Dags att summera 2016 års långtest

1 december 2016
Här någonstans finns Årets Långtestbil 2016. Men vilken det är avslöjas inte nu, utan först i nr 18 av papperstidningen som kommer ut under första halvan av december.

Jag har sedan en tid suttit nedborrad i drivor av papper i alla former. Skrivbordet har mer eller mindre dignat av bränslekvitton, värdeminskningsvärderingar, serviceprotokoll – och en och annan skaderapport.
 
Det jag pysslat med är att, mer eller mindre på öret, räknat ut vad årets långtestbilar kostat; från startskottet i januari till målgången nu i december. Och det är inga småsummor det handlar om. Över 800 000 kronor har gått upp i avgasrök under de nästan 20 000 mil bilarna avverkat under perioden. 
 
Men vi har förstås fått ut en hel del av verksamheten också. Det får man om man djupgranskar fem bilar under ett helt år och låter var och en av dem rulla 4 000 mil? Det finns, mig veterligt, ingen annan motortidning som ens kommer i närheten av ett lika uttömmande test.         
 
I Vi Bilägares långteststall får de fem förarna i testlaget bekanta sig med varje bil i uppemot 800 mil. De har med andra ord en gedigen grund att stå på när de ger sina omdömen. Lite mer än en sväng runt kvarteret, om man säger så…
 
Nu har förarna i en omröstning utsett Årets Långtestbil 2016 och resultatet blev en stor överraskning, i alla fall för mig. Lika förvånad blev jag  över den bil som hamnade i botten på listan. Att det skulle gå så hade jag aldrig kunnat ana när staren gick i början av året.
 
De bilar långtestförarna hade att rösta på var, i bokstavsordning: Audi A4 Avant, Mazda MX-5, Opel Astra , Subaru Levorg och Toyota Avensis ST.
 
Vilken av dem som vann, och resten av topplistan, avslöjas i nr 18 av papperstidningen som kommer till butik den 13 december. Där slutsummeras också årets långtestverksamhet i ett tio sidor långt  reportage där du får reda på allt som är värt att veta om de fem bilarna.