Ingen fredag utan att man kan lära sig något nytt, inte sant? Leata Cabalero är mig veterligt den enda bil som byggts i den lilla staden Post Falls, Idaho, USA. Produktionen blev kortlivad, 1975-77, och det åstadkoms inte fler än ca 100 exemplar – men vilka exemplar var de inte!
Det här var ju en tid då amerikansk bildesign egentligen var minst lika svulstig som under 1950-talet. Färgskalan var ofta brun eller avokadogrön, materialen plysch och vinyl. Karossapplikationerna såg genomgående rätt fuskartade ut och hjulen pryddes inte sällan med navkapslar som skulle se ut som ekerhjul.
Chevrolet Monte Carlo var en utmärkt exponent för denna yviga, inpysta stil där en doft av lite för mycket rakvatten svävade i luften. Monte Carlo sålde bra, folk gillade verkligen de där svepande linjerna på skärmarna och bilen uppfattades som bra mycket mer personlig än de mer folkliga Impala och Chevelle.
Men alla hade inte råd med en flott Monte Carlo. Vad göra?
Med förtroende kunde man vända sig till Stinebaugh Manufacturing i Post Falls, Idaho. Det var där den storsäljande men simpla småbilen Chevrolet Chevette förvandlades till en äkta Leata Cabalero, buljongtärningsversionen av Chevrolet Monte Carlo.
Med hjälp av glasfiberdetaljer förändrades karossen radikalt, inredningen förlyxades rejält med läder och fuskträ och så skrev man ut en prislapp på vilken det stod 3 300 dollar. Det var ungefär vad de allra lyxigaste Ford Pintoversionerna kostade. Ändå var det förstås alldeles för lite för att den märkliga verksamheten skulle gå runt. Don E. Stinebaugh stod bakom det hela, en uppfinningsrik herre som gjort sig en skaplig slant på de snöfordon han utvecklat själv.
Leata var smeknamnet på hans (norskfödda) fru och Cabalero är ju spanska för herre. Stinebaugh’s tilltag slutade inte med den förkrympta Monte Carlo-versionen, han lyckades dessutom bygga några pick up-varianter på samma tema och teknik. Till slut väcktes till och General Motors’ intresse, vad höll karl’n egentligen på med? Hur kunde han bygga en pick up av en bil som inte hade ram?
– Enkelt, sa Stinebaugh när GM frågade. Jag bygger helt enkelt en ram och monterar den under bilen!
I reklammaterialet hette det: ”Cabaleroägaren vet att han tillhör det fåtal lyckliga som kan njuta av en verkligt exceptionell bil som kommer att bli en milstolpe i bilhistorien.”
Tja, milstolpe … nu känner du i alla fall till lite om Leata Cabalero.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Buljongtärningsbilen: Leata Cabalero
24 november 2017"Färgskalan var ofta brun eller avokadogrön, materialen plysch och vinyl."