Skyddsombuden för räddningstjänsten, trafikpolisen och verkstäder runt om i landet har fått kalla kårar efter larmrapporten om att den dödliga gasen karbonylfluorid kan frigöras vid bilbrand med det nya kylmedlet R1234yf. Senast 2017 ska alla nya bilar som släpps ut på den europeiska marknaden ha det nya miljövänliga kylmedlet i luftkonditioneringssystemet.
Redan nu rullar 30 000 bilar i Sverige med R1234yf och däribland flera storsäljare, och med det tvingade EU-direktivet kommer vi således varje år framöver att få 250 000-300 000 nya ”giftgastbilar” på våra vägar. Det är naturligtvis helt oacceptabelt.
I Tyskland har debatten varit livlig. Mercedes har bojkottat det nya kylmedlet och återgått till ett mer miljöovänligt kylmedel i väntan på nya besked. Även BMW, Volkswagen Group och Toyota har följt Mercedes exempel.
Det går inte att komma ifrån att det är högst märkligt, och oansvarigt, att konsekvenserna med att använda R1234yf inte framkom vid tester och utredningar innan det släpptes ut på marknaden. Självklart måste EU-direktivet rivas upp. Och det bör ske snarast möjligt.