![](/public/styles/media_image/public/images/2018/05/solskydd_skoda.jpg?itok=rg1M-9d1)
Solskydden i Karoq skyddar inte! Man får ofta de skarpa strålarna rakt i ögonen.
Bilföretagen brukar ofta hävda att de testkör sina nya modeller i tiotusentals mil innan de släpper ut dem till kunderna. Det stämmer kanske, men ibland missar man ändå en del viktiga detaljer.
Det har Skoda gjort i nya Karoq, som jag nyligen hade som långtestbil. Problemet är att solskydden är för små, vilket gör att man ofta får de skarpa strålarna rakt i ögonen. Jäkligt irriterande och i viss mån trafikfarligt!
Fadäsen har för övrigt även noterats av långtestkollega Maria Dahlin, som hade bilen före mig. Så det är inte bara jag som blir solbländad i Skodan.
För övrigt en märklig miss, tycker jag. Körde Skoda-konstruktörerna aldrig Karoq i solsken under utvecklingsarbetet, eller..?
En annan sak – som inte är bilens fel - är att jag under min period med Karoq inte hann köra den särskilt många mil, eftersom den då tillbringande en längre tid på verkstad. Orsaken är de plåtskador i bakpartiet som bilen råkade ut för i samband med en dikeskörning under årets vintertest.
Reparationen blev inte precis billig; plåtskador ska man akta sig noga för! Totalt slutade notan på 50.725 kronor. Det är tur att försäkringar finns…
Det har Skoda gjort i nya Karoq, som jag nyligen hade som långtestbil. Problemet är att solskydden är för små, vilket gör att man ofta får de skarpa strålarna rakt i ögonen. Jäkligt irriterande och i viss mån trafikfarligt!
Fadäsen har för övrigt även noterats av långtestkollega Maria Dahlin, som hade bilen före mig. Så det är inte bara jag som blir solbländad i Skodan.
För övrigt en märklig miss, tycker jag. Körde Skoda-konstruktörerna aldrig Karoq i solsken under utvecklingsarbetet, eller..?
En annan sak – som inte är bilens fel - är att jag under min period med Karoq inte hann köra den särskilt många mil, eftersom den då tillbringande en längre tid på verkstad. Orsaken är de plåtskador i bakpartiet som bilen råkade ut för i samband med en dikeskörning under årets vintertest.
Reparationen blev inte precis billig; plåtskador ska man akta sig noga för! Totalt slutade notan på 50.725 kronor. Det är tur att försäkringar finns…
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2018/05/skoda-karoq-skada-bak.jpg?itok=m7cdD-nW)
Plåtskadorna i vår långtest-Skoda är nu fixade. Det gick på över 50 000 kronor…