Det är lätt att bli bländad av nya Opel Astra. Vi Bilägares långtestexemplar håller hög klass i det mesta, men inte i allt. I nummer 9 (i handeln 14 juni) berättar jag om en lite märklig miss i bilen, här kommer mer:
Instrumentpanelens kromlist bländar kapitalt när solen ligger på i vissa vinklar. Titta på vidhängande bild, jag tog den efter att ha svängt av i en p-ficka.
I nästan hela panelens bredd löper den elegant böjda blanka listen men det är så lagom kul att få blixtrande i ögonen. Min gamla slitna vägatlas fick agera provisoriskt skydd.
Kromblänket finns här och där i Astras förarmiljö, precis som i många andra moderna bilar. För länge sedan, på 1970-talet, var det (i synnerhet i Tyskland) en dygd att ta fram strama, närmast mattsvarta paneler med noll reflexer. Sådant har många tillverkare kastat överbord, numera ska det blänka och glittra. Måste det vara så bara för att det tillkommit många funktioner i förarmiljön?
Så kallat pianosvarta paneler är ett annat otyg i Astra. Förutom att varenda pollenkorn och fingeravtryck syns blir panelerna genast repiga när man försöker svepa bort kladdet. Det spelar ingen roll hur försiktig man är. De blanksvarta panelerna finns även vid bakrutans sidor och mellan fram- och bakdörr. Där är redan fullt av små repor.
Sista noteringen rör serviceindikatorn. Den uppger att det endast är elva procent oljelivslängd kvar, trots att det återstår ca 1 000 mil till första service enligt fabrikens rekommendation. Intervallet är ett år eller 3 000 mil, vilket som kommer först (vi hämtade bilen ny i slutet av december 2015).
Indikatorn går att återställa med ett enkelt knapptryck men hamnar då på 100 procent återstående oljelivslängd och det stämmer ju inte heller i vårt fall…
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen