Plastklossarna från fabriken får sitta kvar, tycker koreanska bilägare.
Bilister runt om i världen har olika egenheter för sig. Vissa konstigare än andra.
Flera exempel på sådana fick jag se i förra veckan. Jag var på långväga resa, hela vägen till Sydkorea, och kunde inte undgå några udda inslag i Seoultrafiken.
På var och varannan bil syntes små plastklossar – oftast blå – på dörrarna och bakluckan. De här klossarna, fick jag lära mig, klistrar fabriken dit för att skydda mot dörruppslag. Tanken är att de ska plockas bort innan leverans – men i Sydkorea får de glatt sitta kvar.
Det ser inte klokt ut.
Förutom plastklossarna låter många koreaner ett klistermärke sitta kvar på det bakersta fönstret på bilens vänstersida. Det är en varuidentifikationslapp som är märkt med texten ”remove before delivery” – ändå pryder den massor av bilar ute i trafiken.
Förklaringen till detta, enligt de koreaner jag pratade med, är enkel: bilägarna vill ge sken av att bilen kommer splitter ny från bilhallen.
Nåja… Bilister runt om i världen är allt bra konstiga.
Flera exempel på sådana fick jag se i förra veckan. Jag var på långväga resa, hela vägen till Sydkorea, och kunde inte undgå några udda inslag i Seoultrafiken.
På var och varannan bil syntes små plastklossar – oftast blå – på dörrarna och bakluckan. De här klossarna, fick jag lära mig, klistrar fabriken dit för att skydda mot dörruppslag. Tanken är att de ska plockas bort innan leverans – men i Sydkorea får de glatt sitta kvar.
Det ser inte klokt ut.
Förutom plastklossarna låter många koreaner ett klistermärke sitta kvar på det bakersta fönstret på bilens vänstersida. Det är en varuidentifikationslapp som är märkt med texten ”remove before delivery” – ändå pryder den massor av bilar ute i trafiken.
Förklaringen till detta, enligt de koreaner jag pratade med, är enkel: bilägarna vill ge sken av att bilen kommer splitter ny från bilhallen.
Nåja… Bilister runt om i världen är allt bra konstiga.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
jag tycker fler bör låta plastbitarna sitta kvar, är så jäkla trist att få dörrislagskador på nya bilen!
Ännu bättre skulle det vara förståss om fabrikanterna kunde bygga bilar med lite bättre motståndskraft mot sådana skador
jag har sett att en del försiktiga har klätt in hela fronten, hela vägen upp till vindrutan, i nått skinnliknande material, för att förhindra stenskott förmodar jag
celef - utfällbara dörruppslagsskydd finns som tillval till nyare Ford Focus - kanske även till andra Fordar. Borde vara standard på alla bilar. Och de syns inte när dörren är stängd.
Dom som spar dessa kuddar behöver dom inte, för dom är ju så rädd om bilen i alla fall, nej det är "grannen" utan kuddar dom ska vara rädd förr.
Detta är min typ av land.
Jag kan ge mig på att dom även har kvar plasten på fjärrkontrollen till den nyinköpta tv;n...precis så som det ska vara ;-)
Vilket får mig att minnas när undertecknad tog körkort - överdragsklädsel inköptes för att skydda originalklädseln. . Detta medförde att många bilar skrotades med en helt felfri originalklädsel.
Onödigt bling-bling.
Man kan köpa dom här blåa plastplupparna i USA för ett par dollar. Det är respektfullt mot grannbilen på parkeringen. Mina dörrar är fulla av små hack och repor från dörruppslag. Borde vara lag på att barnfamiljer och oförsiktiga a-holes har såna här skydd på sina bilar :)
Mode och biltillverkare "är allt bra konstiga."
Det är fullt möjligt att designa snygga bilar med vanliga skyddslister, alltså korkat att låta bli.
Det är lyxbilarnas fel att det är som det är, plötsligt skulle en Kia se ut som en Rolls eller Ferrari.
Annars var tydligen sidoskyddslister en parentes i historien, kom på 1970-talet, försvann 30 år senare.
Haha. Ja. Bra konstiga.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.