Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Bilhistoria i Köping

17 december 2014
En exakt replika av Saabs Le Mans-bil från 1959. Tvåtaktaren på 90 hk toppade 175 km/tim på Mulsannerakan.
"Det är härligt att bli överraskad, som häromdagen när jag föreläste om VM-historien i rallysport på fordonsmuseet Bil & Trafikhistoriska Samlingarna i Köping."

Det är härligt att bli överraskad, som häromdagen när jag föreläste om VM-historien i rallysport på fordonsmuseet Bil & Trafikhistoriska Samlingarna i Köping.
 
Fordonsmuseet i Köping är en bortglömd liten pärla. Off season fick jag tillfälle att vandra runt bland klenoderna i lokalerna som tidigare tillhörde Köpings Mekaniska Verkstad. Snyggt uppställda, och i skapade tidsenliga miljöer, stod den ena dyrgripen efter den andra.
 
Här fanns bland annat legendariska märken som Bugatti, Voisin och Panhard-Levassor. Här blev jag bland annat stående framför en kompressormatad Mercedes SSK från 1929, en tävlingsbil som körts av finländaren Karl Ebb. Arvet efter Ebb har som bekant förvaltats väl av de finska rallyförarna i modern tid.
 
Fordonsmuseet rymmer också en stor portion Volvohistoria och det är helt naturligt eftersom KMV inledde tillverkningen av växellådor åt AB Volvo redan 1926. Under kriget, 1942, blev KMV en del av Volvokoncernen. På övervåningen finns hela Volvohistorien om transmissionens utveckling.
 
Har ni vägarna förbi, missa inte de teknikhistoriska samlingarna i Köping. Museet är öppet för allmänheten från maj till september, men större grupper kan förboka visningar hela året.

Diskutera: Vilken av de klassika bilarna är din favorit?