överväger Polisen i Göteborg att helt förbjuda flakåkning.
Det kan vara svårt att dela glädjen med de euforiska studenter som hoppar och tjoar på ett studentflak, om man måste köa längre än vanligt för att komma hem. I Stockholm har problemet lindrats genom att körning på vissa gator i centrum helt enkelt förbjudits.
När utspringen duggar som tätast brukar jag undvika att ta bilen. Men när jag ändå hamnat bakom något ekipage med dånande musik och ungdomar som sprutar öl, kan jag inte låta bli att vinka och skratta. Köproblemet har i år varit försumbart för min del.
Värre är det med de olyckor som inträffat. En del av dem har varit ganska allvarliga.
Transportstyrelsen har utfärdat tydliga och klara regler för hur det ska gå till när man lassar upp folk på en lastbil. Följdes de så skulle studentflaken inte innebära några större problem.
”Hållfasta skyddsräcken ska finnas” är en av de centrala reglerna. Men i Stockholm rasade ett gäng ungdomar av flaket när räcket gav vika. Transportstyrelsen rekommenderar också att man har en ”flakvärd” som inte är med och firar. En bra tanke men kan verkligen en person hålla reda på 20-30 lätt överförfriskade och upprymda studenter? Det är svårt att hinna med om någon plötsligt lutar sig för långt ut, eller får för sig att kliva av.
Och så finns det ju ett antal tusen-lappar att tjäna för den som äger lastbilen, dessutom på kort tid och med litet slitage på bilen.
Men ansvaret för passagerarnas säkerhet åvilar alltid chauffören. Det behövs nog ingen skärpning av reglerna, möjligen en bättre koll av att de verkligen följs.
Diskutera: Vad tycker du om stundflakens vara eller icke vara?