Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Bara ett nytt sätt att straffa bilisterna

6 april 2017
Regeringens bonus-malus-förslag blir ett tungt skattepåslag för många bilar.

Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn. En spade är en spade. Ett par-tre miljarder till statskassan är ett par-tre miljarder till statskassan.
 
Häromveckan kom regeringen med ett förslag. Nya bilar med höga utsläpp ska straffas och nya bilar med låga utsläpp ska belönas med bonuspengar.
 
Upplägget kallas bonus-malus och det uttalade syftet är att öka försäljningen av bilar med låga utsläpp.
 
Gott så. Om man vill styra mot renare trafik är det väl rimligt att den som smutsar ner mer får betala mer och vice versa.
 
Kruxet är regeringens syn på principen om att ge och ta. Det nya skattesystemet råkar vara utformat så att det blir mycket mer straff än bonus.
 
När elbilar, laddhybrider, gasbilar och kanske någon vätgasbil fått sin bonus och merparten av alla andra bilar, nya som gamla, betalat sin höjda fordonsskatt återstår en stor hög med pengar som utan omsvep hamnar i statskassan.
 
Om förslaget går igenom, vilket allt tyder på, börjar de nya reglerna gälla nästa sommar. Enligt regeringens egna beräkningar ökar skatteintäkterna med 2,64 miljarder kronor för 2018 och 2019.
 
Klirr-klirr.
 
Styrningen mot renare bilar var i själva verket en håv för att dra in mer pengar från bilisterna.