Saab kunde ha haft en toppmodern, läcker familjebuss på programmet strax efter debuten för 9000 för 30 år sedan. I hemlighet höll en liten grupp på med en rymlig, sjusitsig studie som baserades på bilen som slog världen med häpnad: 9000 Turbo 16.
Här är de allra första bilderna på den nyskapande MPV-modell som med all säkerhet hade betytt markant ökad försäljning för Saab. Bilderna dök upp i samband med att Saab 9000 Turbo 16 firade 30-årsjubileum på Saabmuseet i Trollhättan nyligen. Till födelsedagskalaset var en mängd äldre Saabanställda inbjudna, bland dem chefsdesignern Björn Envall och 9000-projektets ledare Gunnar Larsson.
Envall hade med sig ett par bilder på det ytterst hemliga projektet och när Gunnar Larsson gjorde sin återblick över 9000-modellens tillblivelse visades två bilder på Saabs familjebuss för första gången.
– Bilderna kom som en skänk från ovan. Jag hade några hemma också men de var inte av någon kvalitet alls. Det kändes roligt att få servera en lite överraskning till jubileet, berättar Gunnar Larsson.
Vad var det för bil? Hur kom den till?
– Vi besökte American Sunroof Company, ASC flera gånger. De hade ju hjälpt oss med suffletten och ombyggnationen till Saab 900 Cabriolet. En gång såg vi att man höll på med en familjebuss på Chryslers så kallade K-Car, det som senare skulle bli Chrysler Voyager som var en av pionjärerna för karosstypen. K-Car var verkligen ingen märkvärdig bil i grunden men den här utvecklingen till familjebuss var smart.
– ASC höll på med modeller åt Ford och GM också, men det var ju Chrysler som blev först ut på marknaden av USA-tillverkarna.
Gunnar Larsson tog med sig intrycken hem och vände sig till Saabs karosschef Dick Ohlsson och undrade om inte det gick att göra något liknande med den färdiga 9000-modellen.
– Absolut, sade han, och så satte vi i gång. Det var ju verkligen ingenting som sanktionerades från ledningen men vi gillade att hålla på med projekt lite i skymundan, berättar Gunnar Larsson.
En modell i skala 1:1 togs fram, med spännande linjer, förhöjt tak och plats för sju resande. Bottenplattan kom från Saab 9000 men var förlängd. Motorn var alltså tvärställd och utrymmesutnyttjandet effektivt. Någon färdig bil var det förstås inte, men en så kallad mock-up där man kunde kolla paketering av inredning och komponenter. Björn Envalls team byggde modellen.
– Vindrutan skulle hamna långt fram och möjligen bli ett problem och sätena längst bak var väl mest lämpliga för kortväxta. Men idén var ny och fräsch, familjebussar var ju verkligen heta vid den här tiden.
Modellen var klar i maj 1985, alltså ett år efter debuten för 9000 Turbo 16.
– Att få till en färdig bil hade nog varit svårare än vi kanske insåg då. Det skulle förstås ha kostat hundratals miljoner extra att ta fram en alldeles ny karossvariant och just då var det naturligtvis rätt av ledningen att stoppa det hela, efter kraftprovet med att få fram 9000 Turbo 16.
– Så här 30 år efteråt är det förstås lätt att säga att vi kanske skulle ha gått vidare, men sådant är livet. Jag skulle tro att hela det lilla projektet tog två månader från start till modell, inte mer. I dag finns inte ett spår kvar av det vi gjorde i smyg.
I Vi Bilägare nummer 15, som utkommer 4 november, finns en artikel om jubilaren Saab 9000 Turbo 16, 30 år gammal i år.
Diskutera: Tycker du att Saab borde byggt en MPV på 9000 Turbo 16?
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Avslöjad! Saabs familjebuss på 9000 Turbo 16
15 oktober 2014
Chefdesigner Björn Envall hade med sig bilder på MPV:n till 30-årsjubileumet av Saab 9000. Foto: Øyvind Lund.
Det var 30 år sedan epokgörande Saab 9000 presenterades för första gången. Vi kan nu avslöja att Saab kunde haft en toppmodern familjebuss på programmet strax efter debuten.