Med jämna mellanrum görs tester av det här slaget. Inlämnade bilar för service manipuleras för att för att få uppgifter om verkstäderna skött sina åtaganden enligt serviceschemat, och så gott som alltid blir resultatet detsamma. En eller annan punkt har inte åtgärdats, och det kan vara allt ifrån att bromsvätska inte fyllts på till att lufttrycken i däcken inte kontrollerats.
I stort har kundernas bedömning av sina verkstäder blivit till det bättre under den senaste tioårsperioden, det visar bland annat Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex. Framför allt har det skett förbättringar med kundomhändertagandet.
Däremot ligger missarna på verkstadsgolvet kvar på en ganska konstant nivå. I grund och botten är det en ledarskapsfråga. Det första som måste åtgärdas är att avskaffa ackordsystemet. Om serviceteknikerna lockas med bonus ju snabbare de jobbar kommer det alltid att finnas en risk att saker och ting slarvas över.
Jag har ett exempel på en mekare i stockholmsregionen som med individuellt bonussystemen kom upp i en månadslön på över 50 000 kronor. Tro sjutton att pressen på golvet ökar ned sådana lockelser. Tilläggas ska att en ”normal mekare” i genomsnitt tjänar 25 000– 30 000 kronor.
Bonus är en morot, men varför inte låta den i stället kopplas till hela verkstadsföretagets resultat? Det skulle kännas lite tryggare för oss kunder.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Avskaffa ackordet
23 oktober 2014Bonussystemen är ett elände för oss kunder, både hos återförsäljare och verkstäder. Verkstadsfusket fortsätter, det har Vi Bilägare i omgångar och nu senast också TV4:s Kalla Fakta visat.