Långteststallets Audi A6 Avant har hunnit rulla ett par hundra mil vid det här laget och övertygar på många sätt. Med extrautrustning för, låt säga, 100 000 kronor skulle den förmodligen övertyga på ännu fler sätt.
Eftersom grundpriset för A6 Avant är högt tvingades vi vid köpet bortse från en hel del lockande extrautrustning såsom de kramgoa sportstolarna, den värmande eluppvärmda ratten och den hjälpande backkameran. Vi misstänker att vår sparsmakat utrustade Audi kommer att vara ett så kallat ”unikum” när den kommer ut på begagnatmarknaden.
En detalj som ingår i standardutrustningen är den adaptiva farthållaren, vilket förstås är bra och bjussigt av Audi. Tillsammans med den behagliga fjädringen och den tysta motorn gör farthållaren att vi gärna åker långt i Audin. Men man kan inte koppla av helt! Audins farthållare läser, liksom många konkurrenters motsvarigheter, av hastighetsskyltar som står utmed vägen och anpassar hastigheten. Som om det inte vore nog utlovar Audi dessutom att farthållaren tar in data från navigationssystemet och anpassar hastigheten inför en skarp kurva.
Den senare funktionen har vi än så länge inte märkt av, men vägmärkesavläsningen har gjort sig påmind flera gånger. På gott och ont. Det är förstås bra att farthållaren anpassar hastigheten efter skyltningen, ännu bättre om det är efter den skylt som gäller vägen man faktiskt kör på.
På väg hem från vintertestet i Funäsdalen skötte sig Audifarthållaren galant ända tills vi passerade Gävle och närmade oss Uppsala. Audin tycktes förvirrad av alla hastighetsskyltar och läste av dem alla. Även de som gäller avfarterna. Bilen fick flera gånger för sig att slå på en klappbroms som om den närmat sig en fartkamera och insett att bötesbeloppet skulle omöjliggöra årets skidsemester. Bara för att den trodde att det var 50 km/h som gällde i stället för 110 km/h.
Den något överdrivna läslusten kan förstås lösas med framtida mjukvaruuppdateringar, och vi hoppas att de kommer snart. Som farthållaren fungerar nu är den ett alltför nervöst resesällskap.
Och till sist, om du ser en vit A6 Avant som gör en märklig inbromsning så är det förmodligen vi och vi vill på förhand skylla ifrån oss med bestämdhet. Det var Audis fel.
Eftersom grundpriset för A6 Avant är högt tvingades vi vid köpet bortse från en hel del lockande extrautrustning såsom de kramgoa sportstolarna, den värmande eluppvärmda ratten och den hjälpande backkameran. Vi misstänker att vår sparsmakat utrustade Audi kommer att vara ett så kallat ”unikum” när den kommer ut på begagnatmarknaden.
En detalj som ingår i standardutrustningen är den adaptiva farthållaren, vilket förstås är bra och bjussigt av Audi. Tillsammans med den behagliga fjädringen och den tysta motorn gör farthållaren att vi gärna åker långt i Audin. Men man kan inte koppla av helt! Audins farthållare läser, liksom många konkurrenters motsvarigheter, av hastighetsskyltar som står utmed vägen och anpassar hastigheten. Som om det inte vore nog utlovar Audi dessutom att farthållaren tar in data från navigationssystemet och anpassar hastigheten inför en skarp kurva.
Den senare funktionen har vi än så länge inte märkt av, men vägmärkesavläsningen har gjort sig påmind flera gånger. På gott och ont. Det är förstås bra att farthållaren anpassar hastigheten efter skyltningen, ännu bättre om det är efter den skylt som gäller vägen man faktiskt kör på.
På väg hem från vintertestet i Funäsdalen skötte sig Audifarthållaren galant ända tills vi passerade Gävle och närmade oss Uppsala. Audin tycktes förvirrad av alla hastighetsskyltar och läste av dem alla. Även de som gäller avfarterna. Bilen fick flera gånger för sig att slå på en klappbroms som om den närmat sig en fartkamera och insett att bötesbeloppet skulle omöjliggöra årets skidsemester. Bara för att den trodde att det var 50 km/h som gällde i stället för 110 km/h.
Den något överdrivna läslusten kan förstås lösas med framtida mjukvaruuppdateringar, och vi hoppas att de kommer snart. Som farthållaren fungerar nu är den ett alltför nervöst resesällskap.
Och till sist, om du ser en vit A6 Avant som gör en märklig inbromsning så är det förmodligen vi och vi vill på förhand skylla ifrån oss med bestämdhet. Det var Audis fel.